رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:
با توسعه گفتمان صلح وعدالت می توان بر نظام انحصارگرایانه پیروز شد
به گزارش عطر حرم، گفت وگوهای دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ هاو انجمن جهانی دائوییسم چین در حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار گردید.
به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، گفتگوهای دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ ها و انجمن جهانی دائوئیسم چین در حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار گردید.
رییس شورای سیاست گذاری و هماهنگی گفتگوی ادیان در ابتدا ضمن اشاره به اینکه جهان درحال گذر به نظم نوین جهانی است و توجه ها بیشتر از هر زمانی متوجه شرق است اظهار داشت: امروز صحبت از عصر آسیایی است و صحبتی از عصر آمریکایی نیست.
وی افزود: بدون تردید در مشکلات به وجود آمده هم اکنون بیشترین سهم را آمریکا دارد. رهبران آمریکا هنوز در فضای تک قطبی تنفس می کنند و در مقابل رای جهانی با یک رای می ایستند.
حجت الاسلام ایمانی پور بیان نمود: مبحث این دور از گفتگوها، صلح و عدالت از نظر اسلام و دائوئیسم است. صلح و عدالت دو گوهر مفقودهای هستند که بشر همواره به دنبال آن بوده است و فقدان آن در عصر حاضر بسیار ملموس است.
وی با تکیه بر اینکه عدالت و صلح و حق، سه مفهوم مشترک هستند و با هم ارتباط نزدیک دارند اظهار نمود: تحقق صلح و عدالت هردو برای احقاق حق است. عدالت یک ارزش فوق دینی و حاکم بر همه ارزش های و دارای دو بعد فردی و اجتماعی است. اساساً عدل به معنای قرار گرفتن هر چیز در جای خود است، چونکه در این حالت است که حقوق و وظایف انسان ها به آنها تعلق می گیرد و هیچکس از حق خود محروم نمی شود و هیچکس به حق دیگری تجاوز نمی نماید. از سوی دیگر انسان هم با فطرت خودش به دنبال آرامش و صلح است. البته در نگاه دینی هم مفاهیم عدالت و صلح، فضیلت اخلاقی و هدفی مطلوب برای سعادت انسان محسوب می شوند و وجود تضاد و بی نظمی در جهان مذموم اند.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: اسلام عدالت را فضیلت برتر و هدف اساسی دین می شمرد و صلح و آرامش را هدیه ای از طرف خداوند و نشانه رحمت و فضل او می داند و همواره امر به عدالت و نهی از ظلم کرده است.
وی با اشاره به اینکه اسلام در قرآن و سنت، مفهوم، اهمیت، اصول و شرایط صلح و عدالت را به طور گسترده و جامع بیان کرده است این آیه را تلاوت کرد: «یا أیّها الّذین آمنوا کونوا قوّامین بالْقسْط شهدا للّه ولوْ علی أنْفسکمْ أو الْوالدیْن والْأقْربین (النساء: ۱۳۵) «ای اهل ایمان، {همواره در همه امور زندگی} قیام کننده به عدل و گواهی دهنده برای خدا باشید، هر چند به زیان خود یا پدر و مادر و یا خویشانتان باشد.»
حجت الاسلام ایمانی پور اظهار نمود: در دائوئیسم هم عدالت و صلح فقط با دائو و یین و یانگ و «وو وی» (عمل بی عملی) امکان دارد و بدون آنها عدالت و صلح، سطحی و موقت خواهند بود. دائوئیسم به صلح فرمان داده و از پرخاشگری و خشونت در همه جنبه های زندگی شامل شخصی، اجتماعی، سیاسی یا محیطی پرهیز می دهد.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تکیه بر نیاز انسان به صلح و عدالت خاطرنشان کرد: صلح و عدالت یکی از نیازهای جامعه مدرنی است که بشدت گرفتار عقلانیت ابزاری و جزءنگرانگی است و این جامعه بشری را به سمت بی عدالتی و ظلم و فقدان معنویت سوق داده است. انسان مدرن بشدت زمینی شده و مکاتب و ایدئولوژی های اجتماعی تنها دغدغه آبادانی دنیوی با رویکرد ماتریالیستی دارند. این عقلانیت ابزاری و محاسبهگر نمی تواند با عدالت میانهای داشته باشد و جامعه عادلانه را مطالبه کند. تنها با توسعه گفتمان صلح و عدالت و ایجاد همکاری میان دستگاههای فرهنگی است که میتوان بر نظام تکقطبی و انحصارگرایانه حاکم بر جهان معاصر فائق آمد.
رییس شورای سیاست گذاری و هماهنگی گفتگوی ادیان ضمن اشاره به حوادث اخیر در غزه اظهار داشت: این نشست در حالی برگزار می گردد که کودکان، زنان، نوجوانان و به صورت کلی برادران و خواهران مسلمان ما در فلسطین اشغالی مورد هجوم ددمنشانه و غیرانسانی رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند و از ضروری ترین نیازهای زندگی چون آب، غذا و دارو محروم می باشند و ما ضمن محکوم کردن این اقدامات غیرانسانی از جامعه جهانی می خواهیم که به این تجاوز تاریخی پایان داده و حقوق مسلم فلسطینیان از هر دینی به خود آنها سپرده شود. حمایت های تمام عیار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که عملاً جنایات صهیونیست ها را راهبری می کنند، نشان از سقوط عملی رژیم صهیونیستی است. رژیمی که حاصل نگاه انحصارگرایانه و تک قطبی حاکم بر حوزه بین الملل است و تنها راه تغییر آن مدیریت افکار عمومی در دنیا به نفع چندجانبه گرایی و تعامل هر چه بیشتر دستگاههای فرهنگی رسمی و غیر رسمی است. به فضل الهی بزودی شاهد فروپاشی این رژیم خواهیم بود.
حجت الاسلام ایمانی پور در انتها اظهار نمود: به نظر می آید مشترکات موجود میان اسلام و دائوئیسم از آن حکایت می کند که ظرفیت همگرایی، هم افزایی و همکاری میان این دو بسیار بالاست و چاره این همافزایی اجماع حول گفتمان مشترک و همه پسند صلح و عدالت است. از آنجاییکه صلح و عدالت کمال است و دستیابی به کمال تنها به واسطه علم و آگاهی مقدور نیست، کوشش برای جریانسازی و ایجاد تحرک در این راه ضروری می باشد.
بنا بر اعلام این خبر دور سوم گفتگوی دینی با آئین دائو چین، با همکاری مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ¬های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انجمن جهانی دائوئیسم چین و رایزنی فرهنگی کشورمان در پکن، با عنوان «صلح و عدالت ازمنظر اسلام و دائوئیسم» در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۲ (۱۹ دسامبر ۲۰۲۳) در تهران درحال برگزاری است.
در این نشست هیأتی ۴ نفره از چین به ریاست آقای جانگ گائو چنگ، معاون انجمن بین المللی دائوییسم، حضور دارند.
در این دور از گفتگوهای دینی، متخصصان هر دو طرف به مبحث ارتباط دین و صلح و عدالت خواهند پرداخت. در اسلام و دائوئیسم صلح و عدالت بعنوان یک فضیلت اخلاقی و هدفی مطلوب برای سعادت و سعادت انسان شناخته می شوند و برای حفظ هماهنگی و نظم در جهان مورد تاکید هستند. هم اسلام و هم دائوئیسم، بی عدالتی و ظلم را دو پدیده متضاد با ذات خلقت جهان می شناسند و پیروان خویش را به مقاومت و اصلاح آن ترغیب می کنند.
در دور سوم گفتگوی دینی دوجانبه با دائوئیسم چین، آقایان حجت الاسلام احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، علی اصغر مصلح، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، حجت الله جوانی، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا، (س)، حجت الاسلام محمدباقر قیومی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و شهین اعوانی عضو بازنشسته هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه مقالات خویش را عرضه خواهند داد.
شایان ذکر است که دور اول این گفتگوها در فروردین ۱۳۹۷ با عنوان «نقش معنویت و اخلاقیات در جامعه» و دور دوم در آذر ۱۳۹۷ به ترتیب در تهران و چین برگزار گردید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب