در اولین نشست بین المللی مهرواره هوای نو مطرح شد؛

رشته پیوند ارادتمندان سیدالشهدا مظلومیت غزه است

رشته پیوند ارادتمندان سیدالشهدا مظلومیت غزه است عطر حرم: به گزارش عطر حرم، حجت الاسلام قمی اظهار داشت: وقت آنست که یک کار ویژه از دل هیات ها برای فریاد زدن باردیگر مظلومیت مردم غزه شکل بگیرد.


به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، نخستین جلسه بین المللی سومین مهرواره «هوای نو» که در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما با حضور وحید جلیلی، قائم مقام سازمان صدا و سیما، حجت الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام مجید باباخانی رییس سازمان هیات و تشکل های دینی، وحید ملتجی، دبیر مهرواره «هوای نو» و نمایندگان مذهبی ۱۶ کشور دنیا انجام شد.
حجت الاسلام قمی- رییس سازمان تبلیغات اسلامی- در این جلسه ابتدا خطابه ای به زبان عربی در دفاع از مردم غزه ایراد کرد. او از بالاتر از ۵۰ هزار شهید غزه خصوصاً زنان و کودکانی که به شهرشان یورش برده شد یاد کرد و به نهادهای حقوق بشر و مجامع بین المللی این مساله را یادآوری کرد که درباره ی این نسل کشی در فلسطین ساکت نخواهیم ماند.
حجت الاسلام قمی همین طور در خطبه خود به زبان عربی اصرار کرد که نباید از گفتن درباره ی غزه کوتاه بیاییم و این امر را متوقف نماییم.
همین طور رییس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه به زبان فارسی بیان کرد: ما اگر سخنرانی مرحوم شهید مطهری درباره ی فلسطین را پس از اینهمه سال بدون حتی اضافه، مبنا بدانیم برای هیات و هیأتی، برای دلداده و کسی که تعلق خاطر به سید الشهدا (ع) دارد و برای تعظیم شعائر حسینی در هرجای عالم واضح است که امروز اگر مقرر است پیوندی بین ما برقرار باشد، باید حول محور غزه شکل بگیرد. ما بالاتر از بقیه باید فریاد غزه بزنیم و تبیین کننده باشیم.
حجت الاسلام قمی با اشاره به صحبت های رهبر انقلاب درباره ی هیات اظهار داشت: ایشان تابحال در تعابیری متوالی هیات را کانون جهاد تبیین، مرکز جهاد تبیین و پایگاه جهاد تبیین خوانده اند. یعنی آن پایگاه اجتماعی که برمبنای محبت سید الشهدا (ع) و حضرات نور گره مردم را باز می کند، خدمات اجتماعی، برکات فرهنگی و تربیتی دارد هیات است. جنگ با هر ظالم و دفاع از هر مظلوم چارچوبی است که سید الشهدا (ع) برایش قیام کرده، لُب و عصاره قیام و مکتب اباعبدالله (ع) است، اساس اسلام ناب است و اصلا به خاطر آن مکتب و تلقی، از اسلام ناب، انقلاب اسلامی برگزار شده است. حالا مظلومیت فرزندان غزه بر هر مبنا و زاویه دیدی که بنگریم از حد گذشته است. حتما بالاتر از هر زمان و هر نهاد دیگری هیات ها باید حول محور غزه فعالیت کنند. نه فقط صدای خونخواهی مظلومیت غزه را بلند کردن، بلکه هیات ها باید بالاتر از این حرف ها برای غزه فعالیت کنند تا جایی که اتفاق های بزرگی را رقم بزنند. وقتی به هم پیوند می خوریم و این صداها یکی می شود اتفاق های بزرگ رخ می دهند.
حجت الاسلام قمی با اشاره به این که «هوای نو» نگاه فرامرزی دارد اشاره کرد: این که همایش ترتیب دهیم تا از تجارب هم استفاده نمائیم و درباره ی هیات باهم گفت و گو نماییم خوب است اما اگر می خواهد به مفهوم واقعی رسالت تاریخی هیات را به مثابه یک نهاد بین المللی و یک اجتماع همم مومنانه تحقق بخشیده و برای دفاع از مظلوم فریادی بزند، بالاتر از هر جایی در همین لحظه باید این عهد و پیمان بسته شده و منجر به یک خیزش مجدد مردمی باشد که پای مظلومیت سیدالشهدا (ع) در طول تاریخ مغموم بوده اند. وقتی قشر زیادی از انسان ها حتی فارغ از شیعه بودن دلشان از چنین اتفاق هایی به درد آمده است باید کار مضاعف و حرکت ویژه ای برایش صورت گیرد. خروجی این جلسه نباید فقط تفاهمات و توافقات باشد بلکه باید عهد ببندیم که برای این مساله کار ویژه ای طراحی و اجرا نماییم. کسی که در ایران در امر هیات توجهات بین المللی می کند و کسی که در کشورهای دیگر با وجود همه سختی ها و مشقت ها، کار جهادی امام حسینی کرده و این پرچم را بلند می کند، باید عهدی ببندد که تفاوتی را در بلند کردن صدای مظلومیت غزه توسط جمعیت پرشمار هیأتی ها، رقم بزند. البته تجلی این جلوه ها را هم بارها در مراسم اربعین و عرصه های مختلف دیگر دیده ایم و ظرفیت وجود دارد که این صدا را باری دیگر در گستره وسیع تری بلند نماییم.
رییس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: در تناسب با خباثت بی حد ای که رژیم ملعون صهیونیستی بر سر مردم غزه آورده است، کار فرهنگی نکرده ایم. دراین خصوص دستگاه های فرهنگی اهمال نموده اند و از این بابت شرمنده هستیم. مردم بغضشان پشت گلویشان و خشمشان در وجودشان مانده است. به همت هیأتی هایی که به مرزها بسنده نمی کنند و بدون مرز آرمان سیدالشهدا(ع) را سر دست می گیرند، کاری متفاوت، هنری، رسانه ای و با گستره وسیع با هم برای غزه انجام دهیم آن هم در زمانه ای که سطور جدیدی به رسالت هایمان در کار هیات اضافه شده است. ما حالا وظیفه داریم شهید نصرالله ها و تک تک شهدای فلسطین را طوری دیگر روایت نماییم و این امر به سبد وظایف هیأتی ما اضافه شده است. کاری نماییم که همین روزها به درد جهان اسلام، غزه و پشتیبانی از مظلومین بخورد تا نسبت ما با آرمان سیدالشهدا(ع) در هیات داری فقط به خدمت و آن چه که موسوم و مرسوم می باشد محدود و بسنده نشود.



اسلام جامع، مجموعه ای از معنویت فردی و مسئولیت اجتماعی
وحید جلیلی- قائم مقام سازمان صدا و سیما- گفت: یکی از اموری که در معارف قرآنی، احادیث و معارف دوده (ع) به آن سفارش جدی شده ایم، کار جمعی است. چیزی که انقلاب اسلامی را طوری پایدار کرد که پس از نزدیک به ۵۰ سال نه فقط از بین نرفته بلکه روز به روزهم ریشه هایش محکم تر شده است، یکی از مهم ترین خاصیت های حضرت امام (ره) یعنی جامع بودن ایشان است.
جلیلی با اشاره به تفکرات استاد شاه آبادی که یکی از اساتید امام خمینی (ره) بوده است بیان کرد: استاد شاه آبادی در عین این که یک عارف وارسته از نظر فردی است، یک فعال سیاسی هم هست. او به دینداری انفرادی بسیار حمله می کند و می گوید دلیل مهجور شدن دین، اسلام انفرادی است. این علما اول اسلام را از زیر آوار تفکرات ناصحیح نجات دادند و بعد توانستند مسلمین را نجات دهند. در نوع نگاه علمای شاخص به دین، هوای تازه و بداعتی وجود دارد؛ آنها دین را طور دیگری می دیدند. امام (ره) قرآن را در طراوتش می دید و جزء به جزء نمی دید بلکه یکجا و واحد می دید. به تعبیری، دین، همه دین است.
قائم مقام رسانه ملی با اشاره به ضرورت توجه به معنویت فردی و مسئولیت اجتماعی در دین داری اضافه کرد: خیلی از گرایش های غربی که بدنبال عدالتخواهی بودند، نسبتی با ملکوت نداشتند و خیلی از گرایش های معنوی، با سیاست کاری نداشتند. امام این دو گرایش را جمع کرد و نتیجه آن شد مکتب تربیتی انقلاب اسلامی. با این امر، الگوی واقعی از نوع دین داری دوده (ع) برای ما ساخته شد که در آن هم دعای عرفه هست و هم «هل من ناصر ینصرنی» روز عاشورا. هم ابوحمزه ثمالی هست و هم مبارزه با حکام جور. این موضوع، «و اما بنعمت ربک فحدث» قرآن است. به تعبیر آقای جوادی آملی امام هرچیزی را از مردم خواست اول خودش آن کار را انجام داد. به مردم می گفت راه این است من رفتم شما هم بیایید.
جلیلی اضافه کرد: دو نوع دین داری وجود دارد یکی این که کسی دین دار باشد و این مساله را امری برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت اجتماعی بداند یا این که کسی مسیر امیرالمؤمنین را در پیش بگیرد برای اینکه او کسی بود که مسئولیت اجتماعی را فدای دین داری نکرد. این تفکر نخ تسبیحی بود که در اسلام نیاز به آن حس می شد و می شود. تشیع یعنی دین جامع و اگر مقرر است تشیع را نمایندگی نماییم باید در هر دو جنبه دین داری و مسئولیت اجتماعی را نمایندگی نماییم. هر چیزی که در مسجد شکل می گیرد باید برمبنای اسلام جامع و واقعی باشد. اگر ما برمبنای اسلام جامع عمل نماییم احساس نیاز می نماییم که باهم جمع باشیم و بصورت جمعی فعالیت نماییم تا بتوانیم کارهای بزرگ انجام دهیم.

هیأت، معنویت، حل مسئله
همین طور در ادامه، حجت الاسلام باباخانی-رئیس سازمان هیات و تشکل های دینی- اظهار داشت: سنت و مناسک به ویژه در اندیشه شیعه و جامعه شیعه ارزش بنیادین دارد و شاید بتوان گفت خمیرمایه اصلی جامعه شیعه را تشکیل می دهد. این مناسک پس از دوره معصومین(ع) فراز و فرودهای بسیاری داشته است. فضای امروز مناسک در ایران اسلامی جوشش فوق العاده ای دارد بعنوان مثال انتخابات اخیر در این کشور سه روز پیش از محرم انجام شد و در محرم مردم طوری زیر پرچم امام حسین (ع) دور هم جمع می شوند انگار نه انگار که اتفاق سیاسی به این مهمی سه روز پیش در کشور رخ داده است. در آخرین افکارسنجی ها بالاتر از ۸۰ درصد مردم ایران نسبت به مناسک مذهبی عکس العمل جدی دارند، بالاتر از ۹۵ درصد باور و علاقه به این مناسک دارند. این سرمایه اجتماعی بزرگی است که در سنت ها ریشه دارد و از طرفی خودش را با شرایط روز تطبیق داده است. هیات ها فقط مناسکی نیستند بلکه در جامعه امروز هیات و توجه به معنویت دوده (ع) و مدایح ایشان، دستمایه ای برای حرکات اجتماعی شده اند.
رییس سازمان هیات و تشکل های دینی عنوان کرد: خیلی از هیات ها فرامناسکی هستند یعنی به فضا و آغازی برای حرکات اجتماعی تبدیل گشته اند. مراسم هیات پایان هیات نیست بلکه شروع آنست. در حقیقت هیات یک مراسم، جلسه و میتینگ نیست بلکه توانی را در افراد به وجود می آورد تا به سراغ حل مسئله بروند. در اتفاق ها و چالش هایی که در جمهوری اسلامی رخ داده هیات ها بواسطه توانی که از توسل و توجه به دوده (ع) در میان مردم ایجاد می کردند بسیج عمومی را رقم زدند، به زبان روز با مردم حرف زدند و مسایل را حل کردند. مناسک با اشتباهات و بی توجهی می تواند از معنا تهی شده و کمرنگ شود و همچون کالبدی است که از روح تهی شود. مناسک در داخل ایران اهمیت ویژه دارد و گسترش این فرم اجتماعی به کشورهای دیگر می تواند فصل نویی باشد برای این تحول فرهنگی.



برای هر کشور هوای نوی منحصر به خودش طراحی می شود
وحید ملتجی -دبیر مهرواره «هوای نو»- نیز درباره ی کارکرد این مهرواره اظهار داشت: کار مهرواره این است که اصحاب و تصمیم گیران هیات را ارتقا دهد به شکلی که هیات بجای برنامه ریزی برای قشری خاص، همه اقشار مردم را مخاطب خود بداند. برای تحقق این امر، هیات در طراحی برنامه ها باید دقت مضاعفی داشته باشد و آن زمان می تواند تاثیر بیشتری بگذارد. هدف دیگر، تغییر نگاه مردم و رسانه ها نسبت به هیات بود. هیات فقط برگزاری مراسم سوگواری یا شادمانی دوده (ع) نیست بلکه نهادی اثرگذار می باشد که می تواند مسایل جامعه را شناسایی کرده، برای آن راه حل دهد و بواسطه گروههای مردمی آنرا حل کند. مسئله اصلی و موضوع نشست بین المللی «هوای نو» مقاومت بود و با شعار «خیمه مقاومت» پیش رفت. ما مسئله مقاومت را حتی آسان تر از مسئله هیات می توانیم پیش ببریم چون فطرت پاک انسان ها در همه دنیا برای مردم فلسطین به جوش آمده است و بستر آن برای چنین موضوعی آماده است. هیات را اگر بخواهیم به ما هو هیات پیش ببریم در کشورهای مختلف محدودیت داریم اما به برکت خون این شهدا، توان این را داریم که در کشورهای مختلف از مقاومت بگوییم.
وی درباره ی نتیجه این جلسه بین المللی بیان کرد: برمبنای مشورت با شما، مدلی طراحی می نماییم که بر آن مبنا هر کشور نسخه خاص خودرا متناسب با اقتضائات متفاوت آن کشور دارد و این مدل برمبنای هیأتی های هر کشور با اجماع خودشان به دست می آید. ما در هوای نو تجربه خودمان را به اشتراک می گذاریم و فقط کمک می نماییم. همین طور مدل کمک و اتصال ما مدل برادری و خواهری هیات ها است به این معنا که هیات هایی که فعالیت نموده و تجربه دارند به دیگر هیات ها کمک کنند و تجربیات و مدلهای اقتضایی مشابه را با یکدیگر به اشتراک گذارند تا تمرکز هم حفظ شود. برای این مدل، حقوق دوطرفه و مسئولیت هایی را تعریف می نماییم و در اختیار رابطان با کشورهای دیگر می گذاریم تا هیات ها برمبنای آن عمل کنند. ما در عرصه بین الملل هم بدنبال این که کاری انجام دهیم و تمام شود نیستیم بلکه بین المللی بودن «هوای نو» یک پروسه ۵ ساله است که مقرر است ادامه دار باشد و برای کارهای هیات های بین المللی پیگیر خواهیم بود.
در نخستین جلسه بین المللی «هوای نو»، نمایندگان مذهبی ۱۶ کشورهای ترکیه، پاکستان، لبنان، تونس، سوریه، اندونزی، تایلند، مالزی، الجزایر، عراق، استرالیا، آفریقا، هند، تاجیکستان، بحرین و پاکستان به معرفی وضعیت هیئات و مناسک مذهبی در کشورهای خود پرداخته و برمبنای زیست بوم فرهنگی کشور خود، پیشنهادهایی را برای برگزاری مهرواره ای مشابه «هوای نو» در کشور خود بیان نمودند.
همچنین در آخر این جلسه نیز از برگزیدگان بخش بین الملل مهرواره «هوای نو» تقدیر گردید.



منبع:

1404/01/29
11:13:57
5.0 / 5
12
تگهای خبر: اربعین , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان عطرحرم در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس
عطرحرم، پلی بین احساسات و خاطرات، پلی بین شما و دنیای رایحه ها