یک نشست در مورد تفکر افراط گرایی و تکفیر
عطر حرم: به گزارش عطر حرم، با همکاری و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه(ص) در کابل، نشست علمی «نقد تفکر افراط گرایی» با حضور اساتید و دانشجویان برگزار گردید.
به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، در آغاز این جلسه، روح الله روحانی دبیر علمی نشست اظهار داشت: جریان افراط گرایی پدیده ای نامبارک در جهان اسلام است که لطمه ها و نتایج جبران ناپذیری را به جوامع اسلامی و دین اسلام تحمیل کرده و شعله ور شدن آتش جنگ و خشونت در منطقه از نتایج این رویکرد است.
سید روح الله حسینی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل، افراط را نتیجه نگاه نامتوازن به کلیت نظام خلقت دانست و اظهار داشت: در اندیشه های فلسفی و عرفانی اسلامی؛ نظام خلقت، نظام احسن است و آن چه خداوند ایجاد کرده، بهترین وضعیت امکان دارد. هر گاه بشر در این نظام دست ببرد، توازن آنرا برهم می زند و منجر به افراط و تفریط می شود.
وی اعمال نگاه جامع گرایانه را موجب جلوگیری از افراط و تفریط خواند و اضافه کرد: انسان فقط مادّیت یا معنویّت یا فردیّت و یا اجتماعی بودن نیست؛ بلکه همه اینها با هم است و یکی از دلیلهای رشد کاریکاتوری غرب؛ یعنی پیشرفت در مادّیات و ظواهر زندگی و غفلت از معنویّات و بعد روحانی انسان، نگاه یک جانبه گرایانه به انسان است.
حسینی این تصور رایج که جوامع اسلامی و تعدادی از مسلمانان را افراط گرا معرفی می کند؛ به نقد کشید و اظهار داشت: هر نوع رویکرد تندروانه، افراط گرایی است و این رویکرد در جوامع مسیحی غربی از گذشته وجود داشته و جنگ های سی ساله مذهبی در اروپا، مصداق بارز افراط گرایی در غرب است.
وی ریشه های افراط گرایی را مجموعه ای از آمیزش عامل بیرونی استعمار با ضعف و فساد درونی برخی جوامع اسلامی معرفی نمود و از جدال سنّت گرایان اسلامی با دنیای غرب و غرب گرایانی که پیشرفت را منحصر در تقلید و پیروی از غرب می دانند، به عنوان عاملی که به افراط گرایی دامن می زند نام برد.
رایزن فرهنگی ایران پیرامون تبیین نتایج افراط گرایی در جوامع اسلامی اظهار داشت: این پدیده دو بخش دارد؛ بخش اول وحدت اجتماعی را در بدنه ی یک جامعه و کل جوامع اسلامی هدف قرار می دهد و در بخش دوم؛ امنیت ملی کشورها را تهدید می کند.
حجت الاسلام علیزاده محقق و کارشناس مسائل دینی با تأیید نقطه نظرات ارائه شده توسط رایزن فرهنگی کشورمان؛ اجماع و اتفاق نظر امت و همه مذاهب اسلامی بر محبت و دوستی دوده پیامبر(ص) و منحرف و خارج از دین دانستن نواصب و غلوکنندگان را به عنوان یک ظرفیت مهم برای همدلی و همگرایی بین مسلمانان بیان کرد.
وی ادامه داد: برای مبارزه با افراط گرایی، ابتدا باید واقعیت وجود تکفیر و ریشه های آن در بعضی متون و روایات و نیز در فتاوای برخی علمای اسلامی را بپذیریم و در گام بعدی، عوارض و فتنه های ناشی از آنرا در جامعه تبیین نماییم و در نهایت بدنبال چاره و راهکار باشیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب