فراخوان ارسال مقالات به فصلنامه معنویت پژوهی اسلامی
به گزارش عطر حرم، قم رئیس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اعلام نمود: محققان رشته های الهیاتی، مطالعات ادیان و علوم انسانی می توانند مقالات علمی-پژوهشی خویش را برای فصلنامه «معنویت پژوهی اسلامی» ارسال کنند، پژوهش هایی که بر مطالعات معنویت اسلامی تمرکز داشته و جنبه های ایجابی آنرا مطرح می کنند در اولویت قرار دارند.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز ۱۲ آذرماه در گفتگو با خبرنگاران به معرفی فصلنامه «معنویت پژوهی اسلامی» پرداخت و اظهار نمود: فصلنامه «معنویت پژوهی اسلامی» که پیشتر، عنوان «اسلام و مطالعات معنویت» را داشت زیر نظر پژوهشکده اخلاق و معنویتِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بوده و فعالیت خویش را از سال ۱۴۰۱ شروع کرده است. چهار شماره این مجله تابحال در چارچوب دوفصلنامه، به زبان فارسی و به شکل الکترونیکی و چاپی انتشار یافته و پنجمین شماره هم درحال آماده سازی برای انتشار است. پس از انتشار شماره های اول و دوم، شورایعالی حوزه های علمیه رتبه علمی پژوهشی (ب) را به مجله معنویت پژوهی اسلامی اعطا کرد؛ ازاین رو حالا تنها پذیرنده مقالات علمی-پژوهشی است.
وی در رابطه با اهداف فصلنامه «معنویت پژوهی اسلامی» از ورود به عرصه مجلات علمی- پژوهشی اضافه کرد: این نشریه بعد از بررسی و مشورت با متخصصینِ حوزه معنویت، چهار هدف را برای خود ترسیم کرده که این اهداف شامل؛ «استخراج و تبیین نظام مند معنویت اسلامی از منابع اصیل دینی؛ تبیین عقلانی ارکان و مؤلفه های نظام معنویت اسلامی، دفاع از آموزه های آن و پاسخ گویی به شبهات مطرح در این حوزه؛ تبیین توانایی معنویت اسلامی از رهگذر پیرایش، بازبینی و بازسازی میراث، اندیشه و مواجید عرفانی و غنی سازی آن با تاکید بر سرمایه وحی، عقل، شهود و روش های تجربی و معرفی و تحلیل رویکردها و زمینه های جدید پژوهشی در زمینه مطالعات معنویت» می شود.
استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با محورهای در رابطه با فصلنامه «معنویت پژوهی اسلامی» توضیح داد و اظهار داشت: مسائل مهم و محورهایی که در رابطه با مبحث مجله بوده و ما در این محورها پذیرای مقالات اساتید، محققان و دانشجویان هستیم، شامل؛ «چیستی و مبانی معنویت اسلامی؛ نظریه ها و مدلهای زیست معنوی در سنت اسلامی؛ معنویت اسلامی و سبک زندگی انسان معاصر؛ مدل قرآنی-روایی معنویت گرایی؛ معنویت اسلامی و کاربست آن در حوزه های مختلف (مثل سلامت، درمان، مدیریت، سیاست)؛ معنویت پژوهی در آثار عارفان مسلمان؛ جریان شناسی معنویت گرایی اسلامی؛ نسبت سنجی معنویت با علوم اسلامی؛ بررسی و نقد ماهیت معنویت های نوظهور؛ بررسی و نقد مطالعات معنویت در غرب» است.
علیزاده در رابطه با این که محققان چه رشته هایی می توانند در این حوزه پژوهشی مشارکت کنند، اظهار نمود: از آنجائیکه بخشی از قلمرو مطالعات معنویتی صبغه میان رشت های دارد، بسیاری از محققان امکان مشارکت در این رشته را دارند. بطور دقیق تر، محققان رشته های الهیاتی مانند تفسیر، حدیث پژوهی، اخلاق، فقه، کلام و فلسفه اسلامی و فلسفه های مضاف (مانند فلسفه دین، فلسفه اخلاق) افزون بر مطالعات ادیان می توانند وارد این عرصه پژوهشی شوند. همینطور در بین علوم انسانی، محققان رشته های علوم تربیتی، روان شناسی و جامعه شناسی و مردم نگاری می توانند مباحث معنویت را از زاویه تخصص خویش دنبال کنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به فرایند دریافت، پذیرش و انتشار مقالات اشاره نمود و افزود: نویسندگان ضروری است مقالات خویش را از راه سامانه مجله به آدرس https: //jsr.isca.ac.ir/ بارگذاری کنند. مقاله در ابتدا توسط دبیر تخصصی مجله مورد ارزیابی اولیه قرار می گیرد. اولویت داشتن مبحث مقاله، ساختار علمی-پژوهشی آن (چکیده علمی، بیان مساله، اهمیت موضوع، روش پژوهش، پیشینه، نتیجه گیری و منابع) و همینطور تعداد کلمات که باید بین ۵۰۰۰ تا ۷۵۰۰ کلمه باشد، همچون مواردی است که در ارزیابی اولیه کنترل می گردد. نکات ساختاری و استانداردهای شکلی که محققان ملزم به رعایت آنها هستند، در بخش راهنمای نویسندگان سایت درج شده و ضروری است قبل از ارسال مقاله، مورد نظر قرار گیرند.
وی اضافه کرد: پس از تأیید دبیر تخصصی، مقاله جهت بررسی و همینطور تعیین دو داور تخصصی، به سردبیر ارجاع داده می شود. داوری مقالات به روش داوری همتا - دوسویه ناشناس- است؛ یعنی هویت نویسنده مقاله و داور برای طرفین مشخص نمی باشد. بعد از داوری، نتایج و دیدگاه اصلاحی داوران برای نویسنده ارسال شده، پس از بازبینی توسط وی، داوران نظر نهایی خویش را اعلام می کنند. پذیرش مقاله منوط به تأیید قابلیت انتشار آن توسط دست کم دو داور است که در این صورت در اولویت انتشار قرار می گیرد و پس از آن مراحل ویراستاری و صفحه آرایی طی می شود.
وی تاکید کرد: مقالات مجله در پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و سیویلیکا انعکاس یافته و در اختیار عموم قرار می گیرد.
علیزاده به مزیت این دوفصلنامه بر دیگر فصلنامه ها اشاره و اظهار داشت: این دو فصلنامه نخستین و تنها مجله علمی-پژوهشی است که مستقیماً و به شکل متمرکز به مطالعات معنویت با رویکرد اسلامی می پردازد.
وی، در جواب این پرسش که چه ارتباطی بین مطالعات معنویت و مطالعات عرفان و اخلاق برقرار است، اظهار داشت: رابطه مطالعات عرفان و مطالعات معنویت، به اصطلاح دانش منطق، «عام و خاص من وجه» است. این دو دانش در پارهای از پرسش ها و سرفصل ها اشتراک دارند و در پاره ای دیگر، تمایز و تفاوت. مباحثی مانند بحران های روحی انسان جدید و کارکرد معنویت در این حوزه، جریان شناسی معنویت های نوظهور، طرح معنویت منهای خدا، طرح معنویت منهای باور به روز واپسین و معاد، بررسی امکان و ظرفیت های کاربردی سازی معنویت در زمینه های زندگی جدید اجتماعی؛ مانند معنویت در سازمان، معنویت در سلامتی و معنویت در ورزش، همچون مباحث و سرفصل های اختصاصی دانش مطالعات معنویت به شمار می روند.
وی افزود: طیف قابل توجهی از سرفصل های کلاسیک عرفان نظری و برخی پرسش های الهیاتی در سلوک و عرفان عملی از سرفصل های اختصاصی دانش عرفان قلمداد می شود. دراین میان، مسائلی مانند چگونگی برون رفت انسان از تنگنای مادی گرایی، چگونگی اعتلای روحی، پیش نیازها و ابزارها و شیوه های خودشناسی و خودکاوی، مبدا و ریشه هستی انسان و غایت زندگی، بهبود رابطه انسان با موجودات عالم هستی از رهگذر اعتلای جان و روح از پرسش ها و سرفصل های مشترک این دو دانش به شمار می روند.
استاد حوزه و دانشگاه در تبیین رابطه اخلاق و معنویت اظهار داشت: علم اخلاق، دانشی است که در ناحیه محمول گزاره های آن، یکی از این چهار زوج مفهومی به کار می رود: درست و نادرست، خوب و بد، باید و نباید و حق و مسئولیت. به بیانی دیگر، اخلاق یک علم تجویزی و عملی ناظر به حوزه پدیدارهای مقدور و اختیاری است که شامل صفات (ملکات)، افعال جوانحی(اعمال قلبی و باطنی) و افعال جوارحی (رفتارهای بیرونی) است. از طرفی، اگر معنویت (به ویژه نزد قائلان به وجود دانش معنویت) در ارتباط با حوزه عمل معرفی شود مناسبات میان اخلاق و معنویت قابل ترسیم خواهد بود. البته خوانش های مختلف از اخلاق برپایه رویکردها و مکاتب متعدد اخلاقی در این نسبت سنجی نقش دارد. بعنوان نمونه، «مدل اخلاق فضیلت برآمده از کتاب و سنت مبتنی بر رویکرد اخلاق عرفانی» پیوند وثیقی با معنویت پیدا می کند.
سامان بخشیدن به سبک زندگی معنوی افراد، نیازمند «فقه و کلام» است
وی اضافه کرد: در یک تحلیل انسان – کنش شناسی، ساحت منش و انگیزش از میان سه ساحت وجودی آدمی، نقطه کانونی شکل دهی به شاکله است و در تعیین انتخاب ها و تصمیم گیری های فرد تاثیر دارد. متناسب با این ساحت وجودی انسان، دانش اخلاق در بین علوم اسلامی سه گانه کلام، اخلاق و فقه، پرظرفیت ترین دانش اسلامی برای معناگروی و معنویت پروری است که البته برای سامان بخشیدن به سبک زندگی معنوی افراد، نیازمند دو حلقه پس و پیش خود، یعنی فقه و کلام است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با «معنویت پژوهی اسلامی»، اظهار نمود: معنویت اسلامی مورد نظر ما عبارت است از ارتباط زنده، موثر و جهت بخش با کانون متعالی هستی برای دستیابی به حیات طیبه از رهگذر پاسخگویی به نیازها و کشش های فطری و متعالی وجود انسان بر پایه ایمان به تعالیم آخرین دین توحیدی که منبع انحصاری آن، قرآن و اهل بیت(ع) است. چنین معنویتی، زیست با امر قدسی را به شکل فردی محدود نمی کند، بلکه می خواهد همگان طعم حیات طیبه را بچشند و آنرا به شکل جمعی و در یک گستره وسیع اجتماعی، تاریخی و تمدنی پیاده کند.
«معنویت» مساوی با هرنوع دین داری نیست
علیزاده تاکید کرد: معنویت اسلامی در نگاه مورد نظر، مساوی با هرنوع دین داری نیست؛ بلکه نوعی از دین داری است که در آن انسان با امر مقدس ارتباط زنده برقرار می کند و این ارتباط را در بطن زندگی روزمره اش و در قالب عقلانی و مبتنی بر تعالیم قرآنی و سیره اهل بیت(ع) پیگیری می کند؛ بنابراین در این نوع دین داری مبارزه با استکبار، رفع بی عدالتی و از تمام مهم تر، بسترسازی برای جامعه مهدوی اهمیت بسیاری پیدا می کند. پس چنین معنویتی سبب معناداری زندگی بوده و در عین حال، توأمان با پیشرفت، علم و مادیت و عدالت است.
منبع: atreharam.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب