فراخوان ارسال مقالات به فصلنامه معنویت­ پژوهی اسلامی

فراخوان ارسال مقالات به فصلنامه معنویت­ پژوهی اسلامی به گزارش عطر حرم، قم رئیس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اعلام نمود: محققان رشته­ های الهیاتی، مطالعات ادیان و علوم انسانی می­ توانند مقالات علمی-پژوهشی خویش را برای فصلنامه «معنویت پژوهی اسلامی» ارسال کنند، پژوهش ­هایی که بر مطالعات معنویت اسلامی تمرکز داشته و جنبه ­های ایجابی آنرا مطرح می­ کنند در اولویت قرار دارند.



حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز ۱۲ آذرماه در گفتگو با خبرنگاران به معرفی فصلنامه «معنویت­ پژوهی اسلامی» پرداخت و اظهار نمود: فصلنامه «معنویت­ پژوهی اسلامی» که پیشتر، عنوان «اسلام و مطالعات معنویت» را داشت زیر نظر پژوهشکده اخلاق و معنویتِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بوده و فعالیت خویش را از سال ۱۴۰۱ شروع کرده است. چهار شماره این مجله تابحال در چارچوب دوفصلنامه، به زبان فارسی و به شکل الکترونیکی و چاپی انتشار یافته و پنجمین شماره هم درحال آماده ­سازی برای انتشار است. پس از انتشار شماره های اول و دوم، شورایعالی حوزه ­های علمیه رتبه علمی­ پژوهشی (ب) را به مجله معنویت­ پژوهی اسلامی اعطا کرد؛ ازاین رو حالا تنها پذیرنده مقالات علمی-پژوهشی است.

وی در رابطه با اهداف فصلنامه «معنویت پژوهی اسلامی» از ورود به عرصه مجلات علمی- پژوهشی اضافه کرد: این نشریه بعد از بررسی و مشورت با متخصصینِ حوزه معنویت، چهار هدف را برای خود ترسیم کرده که این اهداف شامل؛ «استخراج و تبیین نظام مند معنویت اسلامی از منابع اصیل دینی؛ تبیین عقلانی ارکان و مؤلفه های نظام معنویت اسلامی، دفاع از آموزه های آن و پاسخ گویی به شبهات مطرح در این حوزه؛ تبیین توانایی معنویت اسلامی از رهگذر پیرایش، بازبینی و بازسازی میراث، اندیشه و مواجید عرفانی و غنی سازی آن با تاکید بر سرمایه وحی، عقل، شهود و روش های تجربی و معرفی و تحلیل رویکردها و زمینه های جدید پژوهشی در زمینه مطالعات معنویت» می شود.

استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با محورهای در رابطه با فصلنامه «معنویت پژوهی اسلامی» توضیح داد و اظهار داشت: مسائل مهم و محورهایی که در رابطه با مبحث مجله بوده و ما در این محورها پذیرای مقالات اساتید، محققان و دانشجویان هستیم، شامل؛ «چیستی و مبانی معنویت اسلامی؛ نظریه ها و مدلهای زیست معنوی در سنت اسلامی؛ معنویت اسلامی و سبک زندگی انسان معاصر؛ مدل قرآنی-روایی معنویت گرایی؛ معنویت اسلامی و کاربست آن در حوزه­ های مختلف (مثل سلامت، درمان، مدیریت، سیاست)؛ معنویت پژوهی در آثار عارفان مسلمان؛ جریان شناسی معنویت گرایی اسلامی؛ نسبت­ سنجی معنویت با علوم اسلامی؛ بررسی و نقد ماهیت معنویت های نوظهور؛ بررسی و نقد مطالعات معنویت در غرب» است.

علیزاده در رابطه با این که محققان چه رشته هایی می ­توانند در این حوزه پژوهشی مشارکت کنند، اظهار نمود: از آنجائیکه بخشی از قلمرو مطالعات معنویتی صبغه میان رشت ه­ای دارد، بسیاری از محققان امکان مشارکت در این رشته را دارند. بطور دقیق تر، محققان رشته­ های الهیاتی مانند تفسیر، حدیث پژوهی، اخلاق، فقه، کلام و فلسفه اسلامی و فلسفه­ های مضاف (مانند فلسفه دین، فلسفه اخلاق) افزون بر مطالعات ادیان می­ توانند وارد این عرصه پژوهشی شوند. همینطور در بین علوم انسانی، محققان رشته­ های علوم تربیتی، روان شناسی و جامعه شناسی و مردم نگاری می توانند مباحث معنویت را از زاویه تخصص خویش دنبال کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به فرایند دریافت، پذیرش و انتشار مقالات اشاره نمود و افزود: نویسندگان ضروری است مقالات خویش را از راه سامانه مجله به آدرس https: //jsr.isca.ac.ir/ بارگذاری کنند. مقاله در ابتدا توسط دبیر تخصصی مجله مورد ارزیابی اولیه قرار می­ گیرد. اولویت داشتن مبحث مقاله، ساختار علمی-پژوهشی آن (چکیده علمی، بیان مساله، اهمیت موضوع، روش پژوهش، پیشینه، نتیجه­ گیری و منابع) و همینطور تعداد کلمات که باید بین ۵۰۰۰ تا ۷۵۰۰ کلمه باشد، همچون مواردی است که در ارزیابی اولیه کنترل می­ گردد. نکات ساختاری و استانداردهای شکلی که محققان ملزم به رعایت آنها هستند، در بخش راهنمای نویسندگان سایت درج شده و ضروری است قبل از ارسال مقاله، مورد نظر قرار گیرند.

وی اضافه کرد: پس از تأیید دبیر تخصصی، مقاله جهت بررسی و همینطور تعیین دو داور تخصصی، به سردبیر ارجاع داده می­ شود. داوری مقالات به روش داوری همتا - دوسویه ناشناس- است؛ یعنی هویت نویسنده مقاله و داور برای طرفین مشخص نمی باشد. بعد از داوری، نتایج و دیدگاه اصلاحی داوران برای نویسنده ارسال شده، پس از بازبینی توسط وی، داوران نظر نهایی خویش را اعلام می­ کنند. پذیرش مقاله منوط به تأیید قابلیت انتشار آن توسط دست کم دو داور است که در این صورت در اولویت انتشار قرار می گیرد و پس از آن مراحل ویراستاری و صفحه­ آرایی طی می شود.

وی تاکید کرد: مقالات مجله در پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و سیویلیکا انعکاس یافته و در اختیار عموم قرار می گیرد.



علیزاده به مزیت این دوفصلنامه بر دیگر فصلنامه ­ها اشاره و اظهار داشت: این دو فصلنامه نخستین و تنها مجله علمی-پژوهشی است که مستقیماً و به شکل متمرکز به مطالعات معنویت با رویکرد اسلامی می پردازد.

وی، در جواب این پرسش که چه ارتباطی بین مطالعات معنویت و مطالعات عرفان و اخلاق برقرار است، اظهار داشت: رابطه مطالعات عرفان و مطالعات معنویت، به اصطلاح دانش منطق، «عام و خاص من وجه» است. این دو دانش در پاره­ای از پرسش ها و سرفصل ها اشتراک دارند و در پاره ای دیگر، تمایز و تفاوت. مباحثی مانند بحران های روحی انسان جدید و کارکرد معنویت در این حوزه، جریان شناسی معنویت­ های نوظهور، طرح معنویت منهای خدا، طرح معنویت منهای باور به روز واپسین و معاد، بررسی امکان و ظرفیت­ های کاربردی­ سازی معنویت در زمینه های زندگی جدید اجتماعی؛ مانند معنویت در سازمان، معنویت در سلامتی و معنویت در ورزش، همچون مباحث و سرفصل های اختصاصی دانش مطالعات معنویت به شمار می روند.

وی افزود: طیف قابل توجهی از سرفصل­ های کلاسیک عرفان نظری و برخی پرسش ­های الهیاتی در سلوک و عرفان عملی از سرفصل­ های اختصاصی دانش عرفان قلمداد می­ شود. دراین میان، مسائلی مانند چگونگی برون رفت انسان از تنگنای مادی گرایی، چگونگی اعتلای روحی، پیش ­نیازها و ابزارها و شیوه های خودشناسی و خودکاوی، مبدا و ریشه هستی انسان و غایت زندگی، بهبود رابطه انسان با موجودات عالم هستی از رهگذر اعتلای جان و روح از پرسش ­ها و سرفصل های مشترک این دو دانش به شمار می ­روند.

استاد حوزه و دانشگاه در تبیین رابطه اخلاق و معنویت اظهار داشت: علم اخلاق، دانشی است که در ناحیه محمول گزاره­ های آن، یکی از این چهار زوج مفهومی به کار می ­رود: درست و نادرست، خوب و بد، باید و نباید و حق و مسئولیت. به بیانی دیگر، اخلاق یک علم تجویزی و عملی ناظر به حوزه پدیدارهای مقدور و اختیاری است که شامل صفات (ملکات)، افعال جوانحی(اعمال قلبی و باطنی) و افعال جوارحی (رفتارهای بیرونی) است. از طرفی، اگر معنویت (به ویژه نزد قائلان به وجود دانش معنویت) در ارتباط با حوزه عمل معرفی شود مناسبات میان اخلاق و معنویت قابل ترسیم خواهد بود. البته خوانش ­های مختلف از اخلاق برپایه رویکردها و مکاتب متعدد اخلاقی در این نسبت­ سنجی نقش دارد. بعنوان نمونه، «مدل اخلاق فضیلت برآمده از کتاب و سنت مبتنی بر رویکرد اخلاق عرفانی» پیوند وثیقی با معنویت پیدا می­ کند.

سامان بخشیدن به سبک زندگی معنوی افراد، نیازمند «فقه و کلام» است


وی اضافه کرد: در یک تحلیل انسان – کنش شناسی، ساحت منش و انگیزش از میان سه ساحت وجودی آدمی، نقطه کانونی شکل دهی به شاکله است و در تعیین انتخاب ها و تصمیم گیری های فرد تاثیر دارد. متناسب با این ساحت وجودی انسان، دانش اخلاق در بین علوم اسلامی سه ­گانه کلام، اخلاق و فقه، پرظرفیت ترین دانش اسلامی برای معناگروی و معنویت ­پروری است که البته برای سامان بخشیدن به سبک زندگی معنوی افراد، نیازمند دو حلقه پس و پیش خود، یعنی فقه و کلام است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با «معنویت پژوهی اسلامی»، اظهار نمود: معنویت اسلامی مورد نظر ما عبارت است از ارتباط زنده، موثر و جهت بخش با کانون متعالی هستی برای دستیابی به حیات طیبه از رهگذر پاسخگویی به نیازها و کشش ­های فطری و متعالی وجود انسان بر پایه ایمان به تعالیم آخرین دین توحیدی که منبع انحصاری آن، قرآن و اهل بیت(ع) است. چنین معنویتی، زیست با امر قدسی را به شکل فردی محدود نمی­ کند، بلکه می خواهد همگان طعم حیات طیبه را بچشند و آنرا به شکل جمعی و در یک گستره وسیع اجتماعی، تاریخی و تمدنی پیاده کند.

«معنویت» مساوی با هرنوع دین داری نیست


علیزاده تاکید کرد: معنویت اسلامی در نگاه مورد نظر، مساوی با هرنوع دین داری نیست؛ بلکه نوعی از دین داری است که در آن انسان با امر مقدس ارتباط زنده برقرار می کند و این ارتباط را در بطن زندگی روزمره اش و در قالب عقلانی و مبتنی بر تعالیم قرآنی و سیره اهل بیت(ع) پیگیری می کند؛ بنابراین در این نوع دین داری مبارزه با استکبار، رفع بی عدالتی و از تمام مهم تر، بسترسازی برای جامعه مهدوی اهمیت بسیاری پیدا می ­کند. پس چنین معنویتی سبب معناداری زندگی بوده و در عین حال، توأمان با پیشرفت، علم و مادیت و عدالت است.




منبع:

1403/09/13
14:03:13
5.0 / 5
14
تگهای خبر: ادیان , اسلام , اسلامی , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس