در گزارش عطر حرم مطرح شد؛
ظهور هوش مصنوعی به مفهوم شروع یک جهان جدید و تازه است
عطر حرم: اگر بگوییم اوج گیری و ظهور هوش مصنوعی در زندگی بشر می تواند با یک انقلاب فکری بزرگ نیز همراه شود. در حقیقت، بشریت نیاز به یک دگردیسی بزرگ را حس خواهدنمود.
خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه-سامان سفالگر: در طرح کلی تحقق تمدن نوین اسلامی توجه به تربیت انسان های تراز تمدنی و تولید فکر، بالاتر از پیش ضروری به نظر می آید. بمنظور تولید فکر، باید علوم تأثیرگذار در عرصه تمدن سازی مدنظر قرار گیرد. این علوم، همان علوم انسانی است که پایه حکمرانی شمرده می شود. در مرکز توجه ما، علوم پیشران تمدن سازی است که باتوجه به خاصیت های هوش مصنوعی، می توانیم آنرا از این قسم در نظر بگیریم. توجه به هوش مصنوعی، می تواند جهش فراوانی در عرصه تمدن سازی برای ما داشته باشد.
هوش مصنوعی، آنست که ماشین کاری کند که اگر انسان آن کار را انجام دهد، کار هوشمندانه تلقی شود و یا بعبارت دیگر ماشین، مثل انسان، منطقی فکر و عمل کند. در دهه ۵۰ میلادی، ابتدا هدف هوش مصنوعی این بود که انسان نما طراحی کند. اما وقتی دیدند ماشینی که ساخته اند، حداقل قابلیت های یک کودک را هم ندارد چون کودک دوساله حدودا زبان طبیعی را متوجه می شود و صحبت می کند؛ اما ماشین این توانایی ها را ندارد از این حرف، عقب نشینی کردند. پس، ماشینی که تا به امروز تولید شده، مثال به عنوان مترجم، قابلیت ابتدایی یک کودک را هم ندارد. پس از این عقب نشینی، طراح های هوش مصنوعی گفتند، ما بدنبال تولید ماشین های هوشمند هستیم. دانشمندان در نهایت، به این ادعا رسیدند که می خواهیم ماشین حل مسئله تولید نماییم. بنابراین، سومین هدف تقلیل یافته حوزه هوش مصنوعی، حل مسئله شد. بر این اساس، اگر هوش مصنوعی در حل مسائل کمک نماید، خیلی خوب است و کار بزرگی انجام داده است.[۱]
یکی از نمودها و مسائل مهم و محوری که جهان امروز با آن دست و پنجه نرم می کند، اوج گیری قابل توجه هوش مصنوعی و فناوری های در رابطه با آنست. گویی بشر در آستانه یک تغییر بزرگ است و بایستی خودرا به نحو قابل توجهی برای آن آماده کند.
در این رابطه، خیلی از صاحب نظران و مفسرین، دیدگاه های مختلفی را در مورد هوش مصنوعی و تأثیرات جدی و قابل توجه آن بر زندگی بشر مطرح و منتشر می کنند. در این بین، یکی از جلوه های عینی اثرگذاری هوش مصنوعی، بر اخلاق و فرهنگ و جنس اندیشه انسان ها است. موضوعی که در عمل از ظهور یک جهان گفتمان تازه و فضای جدید جهت زندگی بشر خبر می دهد. از ین جهت، خبرگزاری مهر در گفتگو با مثنی عبدالله، نویسنده و تحلیلگر مالزیایی، به واکاوی چند سوال مهم و محوری در این رابطه پرداخته است. آن چه در ادامه می خوانید بخش نخست این گفتگو است:
*در سالهای اخیر با اوج گیری قابل توجه پدیده هوش مصنوعی در جهان رو به رو بوده ایم. روندی که همچنان نیز ادامه دارد و تحلیل و تفسیرهای مختلفی با محوریت اثرگذاری این مساله بر سبک زندگی بشر و بطور کلی مسائل در رابطه با آن مطرح می شود. به نظر شما هوش مصنوعی چگونه می تواند فرهنگ بشری را تحت تأثیر قرار دهد؟
یکی از نکات مهمی که در صورتِ سوال شما نیز عنوان شد، اثرگذاری پدیده هوش مصنوعی بر سبک زندگی انسان ها است. این گزاره حقیقتاً درست است. در حقیقت، وقتی هوش مصنوعی در سبک زندگی انسان ها نفوذ کند و در شیوه اندیشیدن، کار کردن و طور کلی زیست آنها اثرگذار باشد، این بدان معناست که این پدیده جدید بدون تردید حامل تبعات و نتایج فرهنگی نیز است.
البته که در هر دوره ای از پیشرفت های مهم تاریخ بشری نیز با رویدادی مشابه رو به رو بوده ایم. در حقیقت، تغییرات بزرگ با تغییر در سبک زندگی بشر و حتی جهان بینی انسان ها همراه هستند. حالا شاهدیم که این نکته مطرح می شود که برخی مشاغل با ظهور پدیده هوش مصنوعی و امکانات آن، منقرض خواهند شد و از بین می روند. به عنوان مثال، گفته می شود که امکان دارد رانندگان خودرو های سنگین، شغل خودرا با اتوماتیک شدن کامل خودرو ها از دست بدهند.
در حوزه هنر می بینیم که بسیاری از تصورات و فضاهای سنتی بی مدلول شده اند و بطورمثال در حوزه موسیقی، صدای افراد تا حد زیادی از قابلیت تغییر برخوردار می شود و شاهدیم که صدای خوانندگان فوت شده روی آهنگ های جدید گذاشته می شود
در مورد طیف های گسترده ای از دیگر شغل ها نیز این مساله قابل مشاهده می باشد. بطورمثال زمانی استودیوهای بزرگ و مجهزی برای ساخت صحنه های خاص و ویژه در فیلم های سینمایی مورد استفاده قرار می گرفتند با این وجود، امکانات ساده هوش مصنوعی حالا وضعیتی را در این زمینه ارائه می کنند که تا حد زیادی استفاده از این تجهیزات سنگین را بی اثر کرده است. جالب است که می بینیم بطورمثال هنرمندانی نظیر تام هنکس می گویند که فناوری هوش مصنوعی کاری کرده که آنها حتی بعد از مرگشان نیز به بازی کردن در فیلم های سینمایی ادامه دهند. از ین جهت، هوش مصنوعی در عمل یک زیست تازه را برای بشریت به ارمغان آورده که حوزه های فرهنگی و هنری و اندیشه ای انسان ها را به نحوی جدی تحت تأثیر قرار می دهد.
*این فضای جدید با یک انقلاب فکری همراه است؟
به نظر می رسد که باید این طور باشد. حالا به هر حوزه ای از زندگی بشر می نگریم می بینیم که ظهور هوش مصنوعی به مفهوم شروع یک جهان جدید و تازه است. به عنوان مثال حوزه جنگاوری و نظامی را در نظر بگیرند. فناوری هوش مصنوعی باعث شده تا پدیده «ربات های قاتل/ Killer Robots» مطرح شود.
این بدان معناست که ارزش سنتی نیروی انسانی در میدان های جنگ تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و ربات ها به سربازان جدیدی در میدان های جنگ تبدیل خواهند شد. در عرصه هنر می بینیم که بسیاری از تصورات و فضاهای سنتی بی مدلول شده اند و بطورمثال در حوزه موسیقی، صدای افراد تا حد زیادی از قابلیت تغییر برخوردار می شود و شاهدیم که صدای خوانندگان فوت شده روی آهنگ های جدید گذاشته می شود. نمودهای این مساله در عرصه سینما نیز کم نیست. در عرصه ارتباطات اجتماعی نیز با پدیده های جدیدی رو به رو هستیم.
گویی فناوری های هوش مصنوعی به مثابه یک موجود مستقل درحال نفوذ به زندگی انسان ها هستند و وقت زیادی را از زندگی آنها می گیرند. هنوز سوژه فیلم «او/Her» را فراموش نکرده ایم که در قالب آن یک فرد عاشق سیستم کامپیوتر خود و هوش مصنوعی حاکم بر آن می شود! از ین جهت، به هر جنبه ای که نگاه می نماییم، هوش مصنوعی ایجادکننده یک فضای تازه است. فضایی که تفکرات پیشین در آن حوزه ها را به کناری می نهد و الزامات تازه ای را طلب می کند.
از این رو، بیراه نیست اگر بگوییم اوج گیری و ظهور هوش مصنوعی در زندگی بشر می تواند با یک انقلاب فکری بزرگ نیز همراه شود. در حقیقت، بشریت نیاز به یک دگردیسی بزرگ را حس خواهدنمود.
*چرا عمده دیدگاه ها نسبت به پدیده هوش مصنوعی و اوج گیری آن در جهان فعلی منفی است؟
چون جنبه های منفی این مساله خطرناک تر و جدی تر به نظر می رسند. در سالهای اخیر، ظهور تعدادی از فناوری های هوش مصنوعی سبب شده اند تا نگرانی های جدی در مورد استفاده باندهای تبهکار از آنها ایجاد شود. به عنوان مثال، این که می بینیم فناوری های هوش مصنوعی می توانند زمینه را برای تقلید صدای افراد فراهم آورند حقیقتاً چالش زا است. تا حالا گزارش های مختلفی از این مساله انتشار یافته که خلاف کاران بوسیله این فناوری توانسته اند از انسان ها کلاهبرداری کنند.
گویی دیگر حتی پشت تلفن نیز این اطمینان وجود ندارد که آیا با کسی که درحال صحبت هستیم، دقیقاً همان فردی است که ما می شناسیم یا خیر، این هوش مصنوعی است و خلاف کاران بدنبال سوءاستفاده از ما هستند. البته این فقط یک نمونه و مثال در این حوزه می باشد. با این همه، مساله اصلی که مایلم به آن اشاره کنم این است که عرصه حکمرانیِ این حوزه جدید در زندگی بشر، بسیار عقب تر از ظهور آن و ورودش به زندگی بشر است. معادله ای که خود تهدید زا است و الان مساله حکمرانی این حوزه را به یک دغدغه جدی حتی در کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل نموده است.
[۱] مقاله نقش هوش مصنوعی در پژوهش های علوم اسلامی و انسانی / محمدرضا حسنی آهنگر.
ادامه دارد...
منبع: atreharam.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب