عید قربان و تحقق عبودیت واقعی

عید قربان و تحقق عبودیت واقعی به گزارش عطر حرم، اصفهان یک کارشناس مسائل دینی با اعلان اینکه هر یک از اعیاد و مناسک در دین اسلام یادآور فضایل اخلاقی است، اظهار داشت: بالاترین و عالی ترین مصداق «قربانی»، جهاد با نفس، کشتن و از بین بردن رذائل نفسانی و اخلاقی است



حجت الاسلام علی احمدی، در گفتگو با ایسنا و ضمن اشاره به این که عید قربان یا عیدالاضحی از اعیاد بزرگ مسلمانان است؛ اظهار نمود: هر یک از اعیاد و مناسک در دین اسلام یادآور فضایل اخلاقی است و گرامیداشت این اعیاد کمک می نماید دین، اخلاق و فضیلت های اخلاقی و اجتماعی در بین روزمرگی ها گم نشوند.

وی افزود: قربان از قرب به معنای نزدیکی و تقرّب گرفته شده، اوّلین قربانی که در تاریخ بشر کنونی پذیرفته شد، در ارتباط با حضرت هابیل است. در بین اقوام پیشین هم رسم بر این بود که برای تقرّب به معبود یا معبودان خود قربانی کنند. این مساله ادامه یافت تا هنگام زمان حضرت ابراهیم که سه مرتبه در رؤیای صادقه دیدند که خداوند ایشان را به ذبح فرزند امر می فرمایند. وقتی که برای این پیامبر خدا یقین حاصل شد که این رؤیایی صادقه است، خویش را برای اجرای فرمان الهی آمده کردند اما تیغ، گلوی اسماعیل را نبرید، و به امر الهی قوچی را بعنوان قربانی به جای فرزند، ذبح کردند، این قضیّه مبنای عید قربان در اسلام هم قرار گرفت که حاجیان قبل از اتمام اعمال گوسفندی را ذبح کنند.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه در روایات ما کلمه «قربانی» در موارد مختلفی ذکر شده، اظهار داشت: برای مثال در روایت است که «الصلوة قربان کل تقیّ» نماز مایه تقرّب هر شخص پرهیزکار به خداوند است بنابراین با عنایت به روایات «قربان»، به معنای «آنچه مایه تقرّب الی الله» است، صرفا در ذبح حیوان خاصّ خلاصه نمی گردد، بلکه مفهومی بسیار گسترده تر از آن دارد.

احمدی اظهار داشت: بالاترین و عالی ترین مصداق «قربانی»، جهاد با نفس، کشتن و از بین بردن رذائل نفسانی و اخلاقی است که در حدیث شریف «موتوا قبل ان تموتوا؛ بمیرید قبل از آنکه شما را بمیرانند»، بدان اشاره شده دارد. «موتوا» در این حدیث به این معنا است که نفسانیّت خویش را ذبح کنید و از منیّت ها و هواهای نفسانی کاملا جدا شوید تا به جوار قرب الهی دست یابید.

وی ضمن اشاره به ارتباط عید قربان و عید غدیر بیان نمود: عید غدیر، عید ولایت مطلقه است و عید قربان زمان قربانی هواهای نفسانی و رذائل است و شاید در واقع علت معنایی تقدم زمانی عید قربان بر عید غدیر آن است باید وجود را از هواهای نفسانی، منیت ها و رذائل اخلاقی پاک نماییم و با طهارت کامل به عرصه ولایت خدا و ولی خدا وارد شویم.

وی افزود: شهید مطهری در آثار خود به یک نکته مهم در جریان حضرت ابراهیم اشاره می کنند که نکته بسیار جالبی ست و آن این که زمانی هست که به انسان دستوری داده می شود که علت و فلسفه آن روشن است و عقل آنرا درمی یابد اما فلسفه و علت برخی احکام و دستورات دین هنوز بر ما روشن نیست با این وجود تعبداً و از سر تسلیم و اعتماد به خداوند انجام می دهیم چنان که حضرت ابراهیم از سر تسلیم و انجام فرمان خداوند، نسبت به ذبح فرزند اقدام نمود.

این کارشناس دینی تصریح کرد: اسلام تاکید دارد که با مطالعه، تحقیق و پرس وجو، معرفت خویش را در رابطه با علت و فلسفه احکام و دستورات دین بالاببریم اما یک نکته وجود دارد و آن این که اگر بزرگی به انسان دستوری بدهد یک زمان انسان علت آنرا می داند و آنرا با علم و آگاهی انجام می دهد، اما زمانی هم هست که انسان علت این دستور را نمی داند و از سر اعتماد فراوان به فرد و یقین به خیرخواهی و مهربانی و علم او بدون آگاهی از علت دستور آنرا انجام می دهید و آن وقت این اطاعت پرارزش است؛ چونکه از سر اعتماد و تسلیم محض انجام شده و همین نکته است که از حضرت ابراهیم، قهرمان توحید ساخته و اوج عشق و اعتماد به خدا را به معرض نمایش گذاشته است.

وی افزود: در اینجا شهید مطهری خطاب به جوانان تاکید می کنند که باآنکه در بعد معرفت، خوب است که انسان کوشش کند و فلسفه احکام را بفهمد، اما در بعد عبودیت نباید این در نظر فرد باشد که من هر دستوری را که فلسفه اش را بفهمم به کار می بندم اما اگر فلسفه آنرا نفهمم به کار نمی بندم؛ اسلام گفته، ولی من انجام نمی دهم چون من نمی فهمم فلسفه اش چیست.

احمدی افزود: معنای این حرف آن است که من به اسلام اعتماد کامل ندارم؛ او دستورش را بدهد، من اگر خودم هم فلسفه اش را فهمیدم عمل می کنم، اگر نفهمیدم نه. پس تو به حرف اسلام گوش نمی کنی، به اسلام اعتماد نداری، به حرف خدا و قرآن اعتماد نداری. می خواهی بفهمی، اگر فهمیدی عمل می کنی، این هم نوعی از منیت و نفسانیت است که در عمل به دستور خدا ملاک من و فهم من هستم؛ در حالیکه باید گفت من به دستور اسلام اعتماد دارم، هرچه اسلام بگوید می گویم «آمَنّا و سَلَّمْنا»، من عمل می کنم. ولی برای افزایش معرفتم، به دنبال فهم فلسفه اش هم می روم، نه به جهت اینکه عمل بکنم می خواهم فلسفه اش را بفهمم من بهرحال به اسلام اعتماد دارم. این چیزی است که امروز مبتلابه خیلی از ما است و شهید مطهری به زیبایی در تفسیری از عید قربان به آن پرداخته اند بنابراین هر یک از اعیاد و مناسک دینی می تواند ما را به فضایل اخلاقی رهنمون شود و از این منظر توجه به آنها اهمیت دارد.





منبع:

1403/03/28
12:12:28
5.0 / 5
277
تگهای خبر: اسلام , پیامبر , دین , زیبایی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس