آیت الله فقیهی یزدی:

ریشه مباحث نوپیدا برمبنای اصول فقه پالایش شود

ریشه مباحث نوپیدا برمبنای اصول فقه پالایش شود به گزارش عطر حرم، قم رییس مؤسسه آموزش عالی اجتهاد، بیان کرد: مباحث نوپیدا در علم اصول باید جنبه های ریشه ای آن پالایش شود و سپس احکام فقهی آنرا مستقیماً بوسیله اصول فقه قوی، روشن و بیان کند.


محمدحسین احمدی فقیهی یزدی، رییس مؤسسه آموزش عالی اجتهاد، در دومین نشست همایش «بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری» که امروز، ۱۵ بهمن ماه در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار گردید، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، بیان کرد: اصول فقه ریشه اصلی کار است که مباحث فقهی را در هر موضوعی تنظیم کرده و حجت علمی را تمام می کند، حجتی که مورد پسند الهی واقع می شود و پسند قرآن و سنت پیامبر گرامی اسلام است.
وی ادامه داد: مباحث نوپیدا در علم اصول باید جنبه های ریشه ای آن پالایش شود و سپس احکام فقهی آن مستقیماً بوسیله اصول فقه قوی باید بتواند آن موازین فقهی را روشن و بیان کند، اضافه کرد: عالمان بزرگ از گذشته تا حالا به این مسئله پرداختند که آیا عقل می تواند در احکام فقهی، اخلاق و تشریع نظر بدهد؟ آیا عرف می تواند در همراهی با عقل درباره ی مسائل صحیح عرفی اظهارنظر عملی و مصداق عملی را روشن کند.
فقیهی یزدی اظهار داشت: عده ای بر این باور بودند که عقل می تواند جزئی از ادله باشد و عده ای دیگر بطورکامل مخالف هستند و براین باورند که عقل نمی تواند به این مباحث نزدیک شود مگر این که شرع آنرا تأیید کرده باشد و آن موازین عقلی اگر موردتأیید شرع باشد، صحیح است اما اگر تأیید نشود خود به خود نمی تواند جایگاه تشریع پیدا کند.
وی ضمن اشاره به نظریه مرتکزات شرعی آیت الله بهجت، از عرفا و مراجع عظام تقلید شیعیان اظهار داشت: مرتکزات متشرعه، به مفهوم معلومات، باورها و آگاهی هایی است که به جهت زندگی کردن و نشو و نما در بین متشرعه، به مرور زمان در عمق ذهن اهل شرع جای گرفته است، که به طور معمول سبب پیدایش سیره متشرعه می شود.
فقیهی یزدی ضمن اشاره به نظریه منطق الفراغ، بیان کرد: به اعتقاد شهید صدر منطقه الفراغ (قلمرو قانونگذاری توسط حکومت اسلامی) تنها در عرصه مباحات، به مفهوم عام (شامل مستحبات، مکروهات و مباحات در معنای خاص) است و به هیچ عنوان مستلزم نقص در شریعت نیست.
وی ادامه داد: با جمع بین این دو نظریه مهم به این نتیجه رسیدیم، آن جا که مباحث عقلی منطبق بر موازین شرعی باشد، به شکلی که مباحث شرع به یکدیگر متصل شوند و ارتباط همه مسائل شرعی با یکدیگر برقرار شده که اگر جایگاه عقلی در این مسئله حفظ شود، این ارتباط برقرار می شود. آن جا که مسئله علمی مطرح و ثابت می شود باید همه به آن احترام بگذارند، پس هرجا که مباحث عقلی انسجام همه مباحث فقهی را انجام می دهد، در اینجا نظریه علمی و عرفی جایگاه حقیقی دارد و این مقوله پشتوانه شرعی دارد.
فقیهی یزدی ضمن اشاره به جایگاه تخصصی و عقلانیت یک موضوع و مشروعیت آن چه که حقیقت شرع بیان می کند، اظهار داشت: اگر عقل، جایگاه خودرا بیان کند، مشروعیت دارد؛ شکل دوم آنست که مستقلاً در یک مستقلاتی بدون این که هماهنگی مسائل شرعی را رعایت نماییم، به جنبه عقل تنها توجه گردد و بدون هماهنگی با مسائل شرع این اتفاق بیفتد.
وی بیان کرد: فقیهان بزرگ مخالف نظریه دوم هستند و هم بر کلیات و هم بر جزییات آن اشکال وارد کردند در نهایت ما با نظریه اول بیشتر سر و کار داریم. گاهی اوقات مطلب برای یک فقیه روشن می شود اما لطمه ها و لطمه های دیگری برای بشریت به وجود می آورد که در اینجا دیگر آن مطلب ضرورت ندارد.




منبع:

1402/11/15
22:41:11
5.0 / 5
443
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس