آیه الکرسی از رفع بلا تا نکات تربیتی آن
به گزارش عطر حرم، قم استاد حوزه علمیه به تشریح خصوصیت ها و نکات نهفته در آیه الکرسی پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، امروز در حرم حضرت معصومه (س) اظهار داشت: ماه شعبان مقدمه ماه رمضان است؛ در این ماه بر روزه، نماز و ذکر باعظمت صلوات تاکید فراوانی شده است.
وی در تفسیر آیةالکرسی بیان نمود: در روایات اسلامی سفارش های بی شماری نسبت به تلاوت آیةالکرسی، بخصوص در شب ها شده است؛ آیةالکرسی ۵۰ کلمه است که هر کلمه آن ۵۰ برکت دارد.
وی با تکیه بر اینکه خواندن آیةالکرسی در رفع و دفع شر و بلا بسیار موثر است، اضافه کرد: ۱۲ خصوصیت خداوند متعال در آیه الکرسی تبیین شده است؛ بگونه ای که بعضی از مفسران قرآن این آیه شریفه را یکی از مهم ترین آیات توحیدی قرآن کریم ذکر می کنند.
سخنران حرم حضرت معصومه (س) ضمن اشاره به اینکه هر یک از ۱۲ خصوصیت الهی مذکور در آیةالکرسی تمام مکتب های انحرافی غیرتوحیدی را نفی می کند، خاطرنشان کرد: «اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ»؛ الله اسم اعظم الهی است و بیان این جمله اوج توحید الهی است.
وی ضمن اشاره به اینکه بیان با اخلاص «لا اله الا الله» انسان را از مخالفت با ذات اقدس الهی بازمی دارد، اظهار داشت: اخلاص در «لا اله الا الله»، مقابله با تمام اله های هوی و هوس، شهوت و دنیاست؛ وقتی اله های نفسانی کنار روند، حاکمیت الهی در وجود انسان تجلی خواهد یافت.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با تکیه بر اینکه تمام اعمال انسان در دایره توحید بازتعریف می گردد، بیان نمود: محبوبیت ائمه اطهار (ع) به خاطر توحیدشان است و خطبه های نهج البلاغه امیرالمؤمنین مملو از مباحث توحیدی و اعتقادی است.
رفیعی ضمن اشاره به اینکه ائمه (ع) بشدت در مقابل غالیان و کسانی که نسبت به خاندان (ع) صفات الهی قائل می شدند، ایستادگی می کردند، اظهار نمود: «اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ» اساس دین و مکتب ماست.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر دومین صفت الهی در این آیه شریفه را حی بودن خداوند متعال دانست و خاطرنشان کرد: «وَتَوَکَّلْ عَلَی الْحَیِّ الَّذِی لَا یَمُوتُ »حی بودن خداوند متعال یعنی ذات اقدس الهی هیچ وقت فنا و نابودی ندارد. «الْحَیُّ الْقَیُّومُ» از صفات مهم و کلیدی است که در آن صفات ذات و فعل الهی بیان شده است؛ حیات هیچ موجودی جز خداوند متعال قائم به ذات نیست.
وی ضمن اشاره به صفات سلبی و ثبوتی ذات اقدس الهی، افزود: صفات ثبوتی صفاتی جمال الهی همچون؛ علم و قدرت است که در وجود خداوند متعال وجود دارد؛ صفاتی که در وجود خداوند متعال راه ندارد همچون؛ جسم بودن الله، خوردن و نوشیدن و … به صفات سلبی یا صفات جلال الهی یاد می شود.
رفیعی در اشاره به فراز «لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ» آیه الکرسی با تاکید بر اینکه این آیه شریفه هر دو نوع صفات جمال و جلال الهی را متذکر شد است، خاطرنشان کرد: خواب ناشی از نیاز جسمانی است؛ حال آنکه خداوند متعال نه جسم است و نه نیازی دارد؛ ذات اقدس الهی غنای محض است.
وی ادامه داد: در آیه الکرسی می خوانیم؛ «لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ»، مالکیت دیگر صفت الهی مذکور در این آیه شریفه است؛ یعنی تمام آنچه در آسمان ها و زمین و عالم هستی است، از آن ذات اقدس الهی است.
وی با تکیه بر اینکه اگر اعتقاد و باور انسان به صفات الهی قوی و مستحکم باشد، در هیچ مرحله ای از زندگی گرفتار اضطراب و یاس نخواهد شد، اظهار داشت: باور به مالکیت الهی، اثرات بی شماری در زندگی انسان دارد و انسان را در انفاق یاری نموده، غصه از دست دادن مال را برطرف می سازد.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: اگر نگاه انسان به مال دنیا، به صورت نگاه عرضی و موقت باشد، در ما تاثیرات تربیتی به دنبال خواهد داشت و هیچ وقت انسان مال دنیا را تکیه گاه خود تعریف نخواهد کرد. کسی که معتقد باشد خداوند متعال حی القیوم است، هیچ وقت ناامید نمی گردد، چونکه ذات اقدس الهی را نظاره گر تمام افعال و اعمال می داند.
رفیعی ضمن اشاره به روایتی در ارتباط با حقیقت عبودیت و بندگی، ضمن اشاره به اینکه اولین قدم بندگی اینست که آدمی هیچ وقت خویش را مالک چیزی نداند، اظهار دکرد: حقیقت بندگی اینست که انسان خویش را مدبر و برنامه ریز اموراتش نداند و در زندگی امر الهی را اطاعت و نهی الهی را رعایت کند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب