آیت الله رشاد:

زكات سبب توسعه رزق و روزی انسان می شود

زكات سبب توسعه رزق و روزی انسان می شود رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی زكات را تسبیب رزق و بركت دانست و اظهار داشت: زكات سبب توسعه و فراهم شدن رزق آدمی می شود.


به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، آیت الله علی اکبر رشاد، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: خداوند متعال زکات را سبب توسعه و فراهم شدن رزق قرار داد.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) اضافه کرد: چطور ممکنست درباب اموالی که زکات به آن تعلق می گیرد جداسازی و پرداخت می شود که به صورتی ظاهراً کم کردن از مال است اما باطناً چیزی از او کم نشود حتی سبب افزایش و وسعت رزق شود؟ این که با واقع ظاهری امر نمی سازد برای اینکه نه فقط موجب رزق و توسعه مال نمی گردد بلکه موجب کاهش نیز می شود!
رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران با اشاره به اینکه بر عالم هستی دو نظام ملکی و ملکوتی حاکم است، اظهار داشت: وجود و موجودات، کون و کائنات دارای دو وجه ملکی و ملکوتی است و بر این دو عالم و وجه وجود نظام علی و معلولی حاکم است ولیکن گونه نظام علی و معلولی حاکم بر وجه ملکی کون و کائنات با نظام علی و معلولی وجه ملکوتی کون و کائنات باهم متفاوت است اما هر دو محکوم به نظام علی و معلولی هستند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه دو گونه نظام علی و معلولی وجود دارد، عنوان کرد: هر دو گونه نظام علی و معلولی را خداوند متعال وضع نموده و خداوند متعال مبدا علیت در دو نظام علی و معلولی در هر دو وجه وجود و موجودات است و در عالم ملک و در وجه ملکی کون و کائنات وجود موجودات نظامی با عنوان نظام علی و معلولی مادی حاکم است.
وی ادامه داد: و بر این وجه نظام علی و معلولی مادی حاکم است و انسان می تواند آنرا مشاهده کند و می بیند چیزی برداشته شد و یا افزایش پیدا کرد، چه چیزی موجب کاهش و افزایش شد، اما نظام علی و معلولی حاکم در وجه ملکوتی هستی طور دیگر است و از سنخ و جنس نظام علی و معلولی مادی و ملکی ظاهری نیست، آنجا ممکنست نظام علی و معلولی حاکم بر وجه ملکوت با نظام علی و معلولی حاکم بر وجه ملکی هستی و مستمندان شاید منافی و متفاوت باشد، اینجا با برداشت از نظام علی و معلولی مادی و حاکم بر وجه ملکی هستی و مستمندان با برداشت سبب کاهش شود اما در نظام علی و معلولی ملکوتی حاکم بر وجه ملکوتی هستی و مستمندان نوعی از برداشت موجب افزایش شود.
آیت الله رشاد افزود: در وجه ملکی تلاش و کار ممکنست سبب افزایش شود در وجه ملکوت ممکنست امر دیگری سبب برکت شود، مبنا در عالم مادی حرکت و در عالم ملکوت آنچه که مطرح می شود برکت است.
رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران در آخر تصریح کرد: پس زکات یک امر معنوی است که می تواند سبب افزایش رزق شود، آسمان و زمین بارور شود و درهای برکت آسمانی و زمینی به روی انسان گشوده شود. اینکه زکات موجب برکت و رشد مال می شود برای اینکه تابع نظام علی و معلولی وجه ملکوتی عالم هستی است و انسان اگر بخواهد آنرا با وجه زمینی و مادی مقایسه کند فکر می کند این سخن متناقض است که برداشت سبب کاستن و کاهش شود در حالیکه به اقتضای نظام علی و معلولی ملکوتی حاکم بر وجه ملکوتی هستی داستان و قانون جور دیگری است که با پرداخت زکات سبب افزایش مال و رزق می شود.

1399/09/11
13:20:30
5.0 / 5
1779
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , زكات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس