خلج منفرد:
موضع مكرون باعث افزایش شكاف اجتماعی و گسترش بیشتر ناامنی در فرانسه می شود
به گزارش عطر حرم خلج منفرد با تاكید بر اینكه موضع مكرون در مورد اسلام بخصوص اهانت به ساحت مقدس رسول اكرم(ص) به بهانه آزادی بیان، بدترین موضع گیری یك زمامدار غربی است، اظهار داشت: ابراز حمایت علنی مكرون از جریانات ضد اسلامی، موضع ناشیانه وی بعنوان یك شخصیت سیاسی به صورت آشكار افزایش شكاف اجتماعی و گسترش نا امنی در این كشور را به دنبال داشته است.
به گزارش عطر حرم به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ایام اخیر با اقدامات قبیح یک نشریه فرانسوی و سخنان گستاخانه رئیس جمهور فرانسه در پشتیبانی از انتشار تصاویر موهن به رسول اکرم(ص) موجی از نفرت و انزجار ضد امانوئل مکرون و دولت فرانسه در جهان اسلام پدیده آمده است. همگام با تمام نهادهای دینی و سیاسی در دنیای اسلام، شخصیت ها و نهادهای حوزوی، سازمان های اسلامی و مراکز دینی و فرهنگی هم در بیانیه های جداگانه ای اقدامات موهنانه را نقد کردند.
به دنبال این اظهارنظر عجیب و توهین به ساحت مقدس رسول الله(ص) در فرانسه، شاهد موج محکومیت ها و اعتراضات و همچنین، تظاهرات مسلمانان در سرتاسر جهان و حتی تحریم کالای فرانسوی بودیم. در این راستا، روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت وگویی با ابوالحسن خلج منفرد، رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و از کارشناسان مسائل بین المللی در مورد کینه توزی دشمنان اسلام نسبت به جامعه اسلامی و پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم و موج اسلام هراسی در اروپا بخصوص در کشور فرانسه، انجام داده است.
متن گفتگو بدین شرح است:
لطفا در ابتدا تاریخچه ای از حضور مسلمانان در کشور فرانسه بگویید.
فرانسه یک کشور بزرگ اروپایی است که بیشترین جمعیت مسلمانان را در خود جای داده است. برپایه آمار سال ۲۰۱۵ جمعیت کشور فرانسه حدود ۶۶ میلیون نفر بوده، اما آمار رسمی از تعداد جمعیت مسلمانان داده نمی گردد. چونکه در فرانسه، جمعیت بر مبنای دین یا نژاد تعیین نمی گردد و دولت فرانسه آمار دقیقی را عرضه نمی کند.
اما برپایه برآورد مؤسسه مطالعاتی «پیو» که در همان سال انجام داده است، بین ۵ تا ۶ میلیون نفر از جمعیت فرانسه را مسلمانان می سازند که حدود ۱۰ درصد جمعیت این کشور را شامل می شود و بدون شک پس از گذشت ۵ سال، جمعیت مسلمانان بیشتر از این رقم شده است.
در واقع، رشد جمعیت مسلمانان در فرانسه که هم به علت مهاجرت و هم گرایش به دین مبین اسلام بخصوص در میان جوانان و بانوان بوده است، با پدیده دیگری همراه شده و مسلمانان فرانسه در دهه های گذشته به هویت اسلامی و ارزش های اسلامی توجه و گرایش روز افزونی داشته اند و نسبت به حفظ و پایبندی به این ارزش ها همچون حجاب اسلامی و استفاده از غذاهای حلال و.... توجه بیشتری نشان می دهند.
به صورت طبیعی این وضعیت مورد خوشایند دولتمردان فرانسه نبوده و باعث نگرانی در میان دولتمران و سیاسیون و محافل راست گرا در فرانسه بوده است؛ این امر از دهه ۹۰ میلادی، اسلام هراسی را افزایش داده است.
به طوریکه حتی در سالهای اخیر یک نظریه توطئه در فرانسه شکل گرفته و یک فیلسوف فرانسوی صاحب نام و راست گرا به نام «رینولد کاموس» نظریه ای تحت عنوان «جا به جایی بزرگ» عرضه کرده که مدعی شده است چون بانوان سفید پوست و بومی فرانسه زاد و ولد کمتری دارند و در مقابل، بانوان رنگین پوست که همان مهاجران هستند، زاد و ولد بیشتر دارند و این روند تهدیدی برای کشور فرانسه خواهد بود. این نظریه پرداز اعتقاد دارد در آینده شاهد یک جا به جایی نسلی در فرانسه خواهیم بود، بگونه ای که نسل مهاجرین بر نسل بومی های فرانسه غلبه خواهد نمود.
این نگرش متعصبانه و افراطی در فرانسه نگرانی ها را در این کشور دامن می زند و سبب گسترش اسلام هراسی در فرانسه شده است. گفته شده عامل حملات تروریستی به مساجد شهر کرایست چرچ نیوزیلند، متأثر از نظریه جا به جایی بزرگ بوده است. نظریه های از این دست درکنار مواضع دولتمردان فرانسوی ضد مسلمانان فضای اسلام هراسانه را نه تنها در فرانسه بلکه در کل اروپا پر تلاطم کرده است.
در مورد حقوق مسلمانان و دیدگاه دولت فرانسه در مورد آنها توضیح دهید.
می توانیم بگوییم؛ دولت فرانسه و محافل سیاسی در این کشور، همزمان دو سیاست را برای مقابله با این وضعیت پیش گرفتند از یک طرف سیاست های اسلام هراسانه در فرانسه روز به روز ابعاد گسترده به خود گرفته است به خصوص گروه های راست گرای افراطی رشد کردند. به صورتی که مسلمانان فرانسه در دهه های گذشته به بهانه آزادی و حفظ سیستم لائیسیته از بسیای از حقوق خود محروم شدند و تبعیض های فراوانی ضد آنان اعمال شد.
پافشاری مقامات فرانسه بر مرتبط دانستن تروریسم و اسلام
در این سال ها همه ساله صدها مورد اقدامات تنفرآمیز و خشونت آمیز ضد مسلمانان در فرانسه بخصوص ضد زنان گزارش شده است؛ در حالیکه خیلی از این اقدامات به پلیس گزارش نمی گردد چونکه امید رسیدگی به آن وجود ندارد و کسانی که مورد تعرض قرار می گیرند ترس و وحشت دارند که با علنی کردن آن این اعمال خشونت گرایانه افزایش پیدا کند.
دولتمردان فرانسه باآنکه در ظاهر با این جریانات مخالف هستند اما در واقع به این عمل دامن می زنند. بگونه ای که آقای مکرون و کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه، اعمال تروریستی در فرانسه را با فرهنگ و رفتار مرسوم مسلمانان در فرانسه ربط می دهند.
آنها اذعان دارند رفتارهای مرسوم مسلمانان مثل داشتن ریش و یا حتی برگزاری نمازهای پنج گانه در روز و خوردن غذاهای حلال و... از علائم افراط گرایی است و با این گونه ارزش ها مقابله می کنند.
وضعیت مسلمانان در فرانسه را چگونه ارزیابی می کنید؟
در سال ۲۰۰۴ میلادی برپایه قانونی که در فرانسه وضع شد، استفاده از علائم اسلامی و سمبل ها در مدارس ابتدایی و دبیرستان ها برای دختران مسلمان را ممنوع کردند و می توان گفت حتی اقدام مجله شارلی ابدو هم در انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اکرم(ص) در سال ۲۰۱۵ در همین راستا بوده است. وضعیت زندگی مسلمانان در فرانسه آسان نیست و موانع زیادی سر راه آنان قرار دارد.
به دنبال این جریانات و تحریک احاساسات اسلام هراسانه در فرانسه، گرچه این امر بهانه دروغ دفاع از آزادی بیان بود اما در حقیقت، دولتمردان فرانسه می خواستند ارزش های اسلامی را به زیر سؤال ببرند و با هویت اسلامی در میان مسلمانان مقابله کنند و اسلام هراسی را در فرانسه ترویج دهند.
همه ی این اقدامات یک هدف را دنبال می کند، آن هم محدود کردن مسلمانان و پیشگیری از رشد و ارتقای آنان و ایجاد تنفر در میان مردم فرانسه نسبت به مسلمانان است.
البته دولت فرانسه در کنار این سیاست اسلام هراسانه که توسط دولت فرانسه و رسانه ها و محافل سیاسی و جریانات راست گرا ترغیب می شد، در سال های گذشته سیاست دیگری را در پیش گرفته است، آن هم اجرای سیاستی تحت عنوان «ادغام اجتماعی مسلمانان فرانسه» است.
دولت فرانسه در صدد بوده تا با ارائه یک مدل اسلامی به نام «اسلام فرانسوی» نوعی از اسلام را به مسلمانان فرانسه معرفی نماید که در حقیقت ارزش ها و معیارهای زندگی اجتماعی در فرانسه و فرهنگ لائیسیتی را به آنان تعمیم دهد و مسلمانان را از داشتن هویت و ارزش هایی که خودشان درک می کنند دور کند.
اما این سیاست نه تنها جواب مثبت نداد، بلکه به علت تحمیلی بودن این سیاست نتیجه عکس داده و سبب شده است تا مسلمانان در فرانسه گرایش های بیشتری به سمبل ها و ارزش های خود نشان دهند و بخصوص جوانان و زنان در حفظ و پایبندی به آیین های اسلامی، غذاهای حلال و لباس اسلامی تاکید بیشتری داشته باشند.
آیا اهانت رئیس جمهوری فرانسه به ساحت مقدس پیامبر(ص) به بهانه پشتیبانی از آزادی بیان نشانه ای روشن از رفتارهای دوگانه و تبعیض آمیز مدعیان تمدن و لیبرال دمکراسی غرب است؟
با عنایت به جریانات و تحریک احاساسات اسلام هراسانه در فرانسه، نه تنها سیاست های دولت فرانسه آن گونه که می خواست پاسخ مثبتی نگرفته است؛ بلکه رشد نفرت افکنی ضد مسلمانان و اسلام در فرانسه و سیاست های راست گرایان افراط گری در این کشور و اقدامات اسلام هراسانه در فرانسه که از طرف رسانه ها و محافل سیاسی که از جانب دولت مردان ترغیب می شود، از یک طرف و همین طور سیاست پیگیری ادغام اجتماعی مسلمانان در فرانسه سبب شده که چرخه باطلی از خشونت و اقدامات افراطی و شکاف اجتماعی در فرانسه به وجود آید.
این شکاف در حقیقت آقای مکرون و دولتش را در وضعیت بسیار سختی قرار داده است به صورتی که از یک طرف به بهانه آزادی از اقدامات اسلام هراسانه و تبعیض نژادانه حمایت می کند و به صورت علنی به بهانه آزادی و دفاع از اصول نظام لائیسیته، از اقدامات افراط گرایانه ی جریانات ضد اسلامی دولت فرانسه حمایت خویش را ابراز می کند.
از طرفی دیگر، این دولت متولی امنیت این کشور است و ازاین رو باید در مقابل این نا امنی که در فرانسه اتفاق می افتد، پاسخگو باشد. این وضعیت برای مکرون یک سردرگمی بوجود آورده و شاهد مواضع دو گانه ایشان هستیم.
به طوریکه مکرون از یک سو در موافقت و طرفداری از اقدام توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) موضع می گیرد و از طرفی وقتی از طرف مسلمانان جهان تحت فشار قرار می گیرد، پس از هفته ای پر فراز و نشیب میان فرانسه با جهان اسلام بر سر دفاع رئیس جمهوری این کشور از کاریکاتور مجله شارلی ابدو و اهانت به ساحت مقدس رسول الله(ص)، مکرون طی گفتگو با تلویزیون الجزیره از مسلمان جهان به نیکی و احترام یاد می کند و می گوید: از سخنانش در پشتیبانی از کاریکاتور مجله شارلی ابدو سوء برداشت شده است.
واکنش مکرون به انتقادها از توهین نشریه فرانسوی به پیامبر(ص)
در انتها سخن می توانیم بگوییم که خصومت و دشمنی مکرون و دولت فرانسه نسبت به اسلام و مسلمانان بخصوص ساحت مقدس رسول اکرم(ص) دو پیامد را به شکل جدی برای دولت فرانسه به دنبال خواهد داشت.
اولاً در داخل کشور این موضع گیری دوگانه و خصمانه سبب می شود که شکاف اجتماعی در داخل فرانسه و نا امنی در این کشور توسعه یابد و دوما در خارج از کشور فرانسه، ملت های مسلمان و کشورهای اسلامی نفرتشان از دولت مردان فرانسه بیشتر شود و این وضعیت به یقین به نفع این دولت و دولتمردان سیاسی نخواهد بود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب