حلیمه علیشاهی:
خاصیت بیانیه گام دوم نگاه امید بخش به آرمان تمدن سازی اسلامی است
به گزارش عطر حرم مدیر مركز طوبی تاكید كرد: ترسیم آرمان ها و مقصد حركت انقلاب یعنی تمدن سازی و زمینه سازی ظهور منجی موعود از خاصیت های مهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.
به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، حلیمه علیشاهی، مدیر مركز تخصصی طوبی در ارتباط با خاصیت های متنی بیانیه گام دوم با تاكید بر بعد تمدنی این بیانیه گفت: یكی دیگر از مهمترین خاصیت های بیانیه گام دوم نگاه بلند و امید بخش رهبر معظم انقلاب درباره آینده انقلاب اسلامی و آرمان تمدن سازی اسلامی است. وی در ارتباط با دومین خاصیت متنی بیانیه اضافه كرد: امیدبخشی این پیام و نگاه مثبت رهبر معظم انقلاب مبتنی بر توكل بر تحقق وعده های الهی است. مدیر مركز طوبی اضافه كرد: این نگاه بلند درون مایه صلابت، استواری و خستگی ناپذیری انقلابیون را ضمانت و آرمان های آنان را از نگاه های سكولاریستی برگزاری حكومت و رفاه مادی و به بلندای تمدن سازی اسلامی ارتقا بخشیده و مانع از گرفتاری آنان در تنگه احد عافیت طلبی می شود. وی در ارتباط با دستاوردهای انقلاب اسلامی ابراز كرد: اینكه دستاوردهای انقلاب بیشتر از چیزی است كه مردم احساس می كنند امر قابل قبولی است كه می تواند از چند منظر بررسی شود: انتظارات مردم از انقلاب به جهت اسلامیت نظام و اتكاء آن به دین، در سطحی بسیار متعالی تعریف شده است، از طرفی به دلیلهای مختلف هنوز با این آرمان ها فاصله طولانی داریم، پس مردم بیشتر از آنكه راه رفته و دستاوردهای موجود را دریابند، كاستی ها و فاصله ها را در می یابند و بعد از مقایسه با هم، شاید نمره خوبی به این دستاوردها ندهند. متأسفانه در سالهای بعد از انقلاب، تحت تأثیر شعارهای مسئولین و همین طور هجمه های فرهنگی اهداف انقلاب در اذهان بعضی از مردم، گرفتار تغییر اولویت بندی و یا حتی تغییر محتوایی شده است. پس مقام معظم رهبری در قسمتی از بیانیه به این مساله اشاره نموده و فرموده اند اگر بی توجهی، شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه هایی از تاریخ چهل ساله نمی بود بی گمان دستاوردهای انقلاب بیشتر از این بود. عدم اطلاع نسل های پس از انقلاب از وضعیت كشور در سالهای قبل، نیز یكی از مهمترین عوامل عدم ملموس بودن دستاوردهای انقلاب برای آنان است. نكته اساسی تر اینكه انقلاب اسلامی در فضای انتزاعی و بكر تحقق نیافته است و در عمر چهل ساله خود با انواع موانع و دشمنی ها در راه تحقق آرمانهایش روبه رو شده است، بدیهی است كه هر جا این موانع كارگر افتاده و اسلامیت نظام گرفتار خدشه شده است، لطمه های فراوانی به وجود آمده كه گاه بیشتر از دستاوردها به چشم می آید. علیشاهی در توضیح یكی دیگر از نكات برجسته این بیانیه بیان كرد: ثبات و پایداری در حفظ آرمانهای انقلاب با وجود گذشت چهار دهه از آن، نگاه واقع بینانه و منصفانه نسبت به عمر چهل ساله انقلاب اسلامی و نقاط قوت و ضعف آن، ارائه تصویری از آینده انقلاب همراه با الزامات آن، توجه به همه ظرفیت های مادی و معنوی انقلاب همچون جوانان، تعریف نیروی انسانی مورد نیاز گام دوم انقلاب، لطمه شناسی و دشمن شناسی دقیق از مهمترین نكات این بیانیه به حساب می آید كه مانند همیشه نشانگر رهبری داهیانه و آینده نگر مقام معظم رهبری محسوب می شود. وی درباره رابطه با چشم انداز ترسیم شده برای مركز علمی طوبی در بیانیه گام دوم ابراز كرد: به سبب جوهره اسلامی نظام و انقلاب و آرمان های آن، مراكز حوزوی، به سبب داعیه متولی پرورش اسلام شناس، اصلی ترین متولی تولید پشتوانه های نظری و ترسیم نظامات مورد نیاز تمدن سازی اسلامی به شمار می روند. بدیهی است در این مساله به سبب عمومیت فریضه علم آموزی برای زنان و مردان در اسلام تفاوتی میان مراكز خواهران و برادران وجود ندارد. در یك نگاه بلندمدت به مسئولیت های حوزه، زمینه سازی برای ورود به عرصه تولید مبانی نظری تمدن سازی اسلامی، تدوین نظامات اجتماعی مبتنی بر آموزه های دینی و تأمین نیروی انسانی متخصص دینی در عرصه های مختلف كه لازمه تمدن سازی اسلامی است و پس نخستین وظیفه این مراكز می باشد. این محقق و نویسنده كشورمان اشاره كرد: از طرف دیگر مراكز حوزوی به جهت دارا بودن سرمایه انسانی و طلاب فراوانی كه باید مصداق اتم «جوان مؤمن و انقلاب و با انگیزه» باشند هم به جهت تربیت طلاب جوان با این خاصیت ها و هم به جهت ورود طلاب به عرصه های تحقق آرمان های انقلاب اسلامی مخاطب اصلی این پیام هستند. علاوه بر این با عنایت به رهنمودهای هفتگانه مقام معظم رهبری، ورود عملی طلاب به عرصه های مختلفی همچون جهاد علمی اخلاق و معنویت سبك زندگی اسلامی تحقق عدالت، و … كه بطور مستقیم نیازمند مجاهدت و برنامه ریزی دقیق در امتداد تأمین مبانی نظری و تربیت الگوهای عملی است همچون وظایف حوزه های علمیه محسوب می شود. وی اظهار نمود: بی شك همانطور كه نقش و رسالت مدارس علمیه خواهران چیزی جدا از نقش و رسالت حوزه های علمیه در برش مخاطبان خاص خود یعنی خواهران نیست، نقش و رسالت مركز تخصصی طوبی، نیز همان نقش و رسالت سایر مدارس علمیه خواهران است. البته نكته ای كه ممكنست در عین همانندی نقش ها انتظارات متفاوتی را از این مركز رقم بزند، این است كه این مركز در كنار شأن حوزوی خود حمایت شده از طرف مركزی است كه رهبر معظم انقلاب از آن به «نماد روشنفكری حوزه» نموده اند. بدین سان نقش مركز تخصصی طوبی، در كنار تربیت طلابی توانمند كه مصداق عینی آن «جوان مؤمن انقلاب دانا و دارای انگیزه» است، جریان سازی علمی در محیط های حوزوی نسبت به تأمین الزامات تمدن سازی اسلامی می باشد. نقطه ثقل این وظیفه می تواند مسأله شناسی، اولویت سنجی و تدوین برنامه های علمی ناظر به رفع خلأهای موجود و ارائه الگوهای نظری و عملی مورد نیاز برای تحقق تمدن نوین اسلامی باشد. این كارشناس اشاره كرد: در كنار این نقش كه برگرفته از حیثیت حوزوی این مراكز است، حیثیت اختصاصی مركز كه ناظر به تربیت و پرورش طلاب خواهر است، مستلزم رسالت خاصی برای بانوان است. این رسالت كه ذیل نقش محوری حوزوی آنان در تمدن سازی تعریف می شود ناظر به زمینه سازی برای نقش آفرینی نیمی از جمعیت جامعه تمدن ساز اسلامی است. اگر بپذیریم اقتضائات جهان امروز و عصر ارتباطات و اطلاعات به نحوی حضور علمی و اجتماعی زنان را در جامعه پررنگ تر و غیر قابل اجتناب نموده است، ارائه الگوهای نظری و عملی این حضور و اثبات كارآمدی نگاه دین به زن كه مبتنی بر حفظ هویت وی در همه عرصه هاست، از وظایف حوزه های علمیه و به طریق اولی از وظایف مدارس علمیه خواهران است.
منبع: عطر حرم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب