كتاب فساد دانشگاهی منتشر گردید

كتاب فساد دانشگاهی منتشر گردید به گزارش عطر حرم كتاب  فساد دانشگاهی با عنوان فرعی گونه شناسی، روشِ سنجش، علل، پی آمدها و راهبردهای مبارزه با آن نوشته داوود حسینی هاشم زاده منتشر گردید.


به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، كتاب فساد دانشگاهی با عنوان فرعی گونه شناسی، روشِ سنجش، علل، پی آمدها و راهبردهای مبارزه با آن كه حاصل ۴ سال مطالعه و بررسی نویسنده در زمینه فساد آكادمیك است، نخستین كتاب در زمینه بررسی مساله فساد آكادمیك، علل، پی آمدها، و راهبردهای مبارزه با فساد آكادمیك در ایران است. در این كتاب برای نخستین بار یافته های چند پیمایش در زمینه فساد و همینطور یافته های پیمایش فساد دانشگاهی ارائه شده است. نویسنده در این كتاب بر آن است تا تركیبی از ۲۸ سال تجربه زیسته در مهمترین مراكز دانشگاهی ایران با دانش نظری اش در حوزه ی مطالعات فساد را تقدیم كسانی كند كه دغدغه سلامت نظام آكادمیك را دارند. به صورت خلاصه پنج فصل كتاب حاوی مطالب و مباحث زیر است. فصل یكم به مفاهیم پایه اختصاص دارد، این فصل به ایضاح مفهوم فساد و هم دسته بندی تعاریف مطرح درباره ی فساد، گونه شناسی فساد و مصادیق آن اختصاص یافته است. مفهوم فساد، تعاریف فساد، مفهومپردازی فساد جامعه ای، ساختار فساد در سطح كلان، سنخ شناسی فساد برحسب حوزه های ذیربط و نگاهی به فساد آكادمیك، مهم ترین انواع و مصادیق فساد آكادمیك، سلامت آكادمیك و... بحث شده است. فصل دوم «بررسی وضعیت فساد و فساد دانشگاهی در ایران» است. مطالب این فصل در یك بخش و یك پیوست عرضه شده است. مطالب اصلی فصل، دارای چهار قسمت است. ۱. وضعیت فساد در ایران (یافته های بین المللی) ۲. وضعیت فساد در ایران (نگاهی به یافته های بعضی از مطالعات ایرانی) ۳. ادراك از فساد در آموزش عالی (یافته های جهانی) ۴. ادراك از فساد در آموزش عالی / دانشگاههای ایران (نگاهی به یافتههای بعضی از مطالعات داخلی). در پیوست این فصل برای نخستین بار در ایران نتایج پیمایشی درباره ی وضعیت فساد دانشگاهی ( دانشگاه های تهران، علوم پزشكی تهران، تربیت مدرس، امیركبیر، علم و صنعت، دانشگاه آزاد واحد جنوب و مركز، و...) عرضه شده است. در این فصل سعی شده است ضمن توصیف وضعیت موجود، پیوندی میان فساد در سطح كلان جامعه و فساد در نظام آموزش عالی برقرار گشته و تاثیر و تأثر این دو سطح بر هم مورد بحث قرار گیرد. عنوان فصل سوم «گونه شناسی فساد در آموزش عالی» است. در این فصل بعد از مروری بر گونه شناسی/مصادیق فساد آكادمیك در ادبیات جهانی، گونه شناسی نوینی از فساد در آموزش عالی در ایران در سه قالب: ۱. تعامل فاسد میان كنش گران دانشگاهی، شامل استاد، دانشجو، مدیر و كارمند؛ ۲. تعامل نهادی فاسد؛ ۳. فساد در تولیدات علمی و تطبیق این مصادیق با گونه شناسی های فساد مورد بحث قرار گرفته است. گونه شناسی عرضه شده در این فصل برای نخستین بار در حوزه مطالعات فساد آكادمیك عرضه می شود و بر ادبیات این حوزه افزوده است، از جانب دیگر مصادیق عرضه شده در این فصل مصادیقی است كه كاملاً در رابطه با كارویژه های دانشگاه و آموزش عالی است و بنابراین از ادبیاتی كه پیشتر در این زمینه تولید شده اند متمایز می شود و واجد دقت بیشتری است. تمام محققانی كه در باب فساد آكادمیك نوشته اند، هنگام عرضه گونه ها و مصادیق فساد، ضمن برشمردن مصادیق فساد آكادمیك، از فساد اداری و مالی جاری در نظام آموزشی هم سخن گفته اند و این گونه ها را از هم متمایز نكرده اند. در نهایت بیشتر از ۲۰۰ مصداق عرضه شده از فساد آكادمیك در این فصل برای نخستین بار عرضه می شود و تابحال هیچ منبعی به گستردگی این فصل مصادیق فساد آكادمیك را یاد شده و بحث قرار نداده است، هم چنین بخش قابل توجهی از مصادیق عرضه شده برای اولین بار صورت بندی و عرضه می شود. عنوان فصل چهارم «پیشنهاد مدل و روشی چندبُعدی برای سنجش فساد در آموزش عالی» است. در این فصل بعد از مرور مختصری بر پیشینه روشها، ابزارها و شاخصهای مختلف سنجش فساد، به تشریح مدل سنجش و روش پیشنهادی برای سنجش فساد دانشگاهی پرداخته شده است. فصل پنجم «زمینه ها، علل، پیآمدها و راهبردهای مبارزه با فساد دانشگاهی» را مورد بحث قرار داده است. در این فصل بعد از مباحث مقدماتی، بر مبنای یافته های چند پژوهش علل فساد و علل فساد در آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته، در ادامه پیآمدهای فساد در آموزش عالی، راهبردهای مبارزه با فساد، و راهبردهای مبارزه با فساد در آموزش عالی مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در بحث از علل فساد ۲۲ علت در سطح كلان، میانه، و خرد از ابعاد حقوقی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، روان شناختی و... مورد بحث قرار گرفته است. در بحث از پی آمدهای فساد، پی آمدها در سطوح خرد (فردی)، سازمانی، و كلان ملی و در عرصه های اقتصادی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... مورد بحث قرار گرفته است. در بحث از راهبردهای مبارزه با فساد در آموزش عالی هم ۱۲ راهبرد به تفصیل مورد بحث قرار گرفته كه ازجمله ی آنها می توان به راهبردها و اقدامات سیاسی، راهبردها و اقدامات قانونی و قضایی، راهبردها و اقدامات بازرسی و نظارتی اشاره نمود. كتاب «فساد دانشگاهی» با عنوان فرعی گونه شناسی، روش سنجش، علل، پی آمدها و راهبردهای مبارزه با آن همراه با یافته های پیمایش فساد دانشگاهی نوشته داود حسینی هاشم زاده با شمارگان ۵۵۰ نسخه در هفته جاری از جانب نشر آگاه روانه بازار نشر می شود.

1398/08/05
22:14:25
5.0 / 5
5070
تگهای خبر: آموزش , پزشك , فرهنگ , قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس