آیت الله سبحانی:
بشر سرمایه 17 تمدن را به واسطه قلم منتقل كرده است
عطر حرم: آیت الله العظمی سبحانی با تصریح بر اینكه تمام رساله های حوزه باید گرهی از زندگی بگشایند و مشكلی را حل كنند، عنوان كرد: وقتی دشمنان این چنین در فضای مجازی شبهه پراكنی می كنند، رساله های دانشگاهی باید به آنها پاسخ دهند.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، آیتالله العظمی جعفر سبحانی پیش از ظهر امروز در نوزدهمین همایش كتاب سال حوزه در مدرسه علمیه امام كاظم(ع) قم اظهار داشت: خداوند در سوره القلم، چند نكته را بیان میفرمایند؛ در این سوره به قلم قسم خورده شده است و مایسطرون هم مقسم ضد است؛ هر مقسم به، رابطه عقلی با مقسم ضد خود دارد؛ خداوند متعال 40 یا 39 قسم دارد؛ مسلما مقسم به، یا واقعا دارای آثار عجیبی است و یا دارای قداست است.
این مرجع تقلید بیان كرد: بعضی از مقسم بهها هم دارای قداست است؛ در یك جا خداوند به جان پیامبر قسم خورده است؛ قلم هم دارای قداست است؛ بهترین قلم آن است كه علوم گذشته را به آیندگان منتقل می كند؛ اگر قلمی در بین نبود هیچگاه تمدن به این مرحله نمی رسید؛ بشر سرمایه 17 تمدن را به واسطه قلم منتقل كرده است.
وی اظهار داشت: هم قلم و آنچه می نویسد محترم است؛ هر مسطور قابل قسم نیست بلكه مسطوری مهم است كه دارای بركات و آموزش درست بندگان و مردم باشد؛ در ادامه آیه بیان شده است كه بخاطر نبوت پیامبر اكرم(ص) نباید ایشان را به جنون متهم كرد؛ همینطور خداوند در ادامه بیان كرده است كه ما به پیامبر خلق عظیم داده ایم.
آیتاللهالعظمی سبحانی خاطرنشان كرد: در قرآن كریم حدود 40 قسم موجود است؛ مفسران بیشتر به مقسم به پرداخته اند ولی كمتر به رابطه بین مقسم به و ضد پرداخته اند كه این مساله می توانند چند رساله را به خود اختصاص دهد.
وی اظهار داشت: نخستین آیاتی كه بر پیامبر نازل می شود، طبق نوشته مفسران، به مساله قلم و اقرا اشاره دارد؛ خداوند این جمله را در محیطی بیان نمودند كه در مدینه تنها 11 نفر خواندن ونوشتن بلد بود و در مكه هم 17 نفر باسواد بودند.
آیتاللهالعظمی سبحانی خاطرنشان كرد: این مساله بیان گر آن است كه قرآن میوه این محیط نیست بلكه میوه یك جهان دیگر است؛ پیامبر اكرم(ص) در مورد قلم، بیان می دارند كه صدای قلم هم مورد خشنودی خداوند است؛ همینطور فرمودند كه صدای پای مجاهدین در میدان جهاد و صدای دستگاه بافندگی زنان در خانه هم نزد خداوند محبوب است.
این مرجع تقلید بیان كرد: اینكه انسان بعد از خود یك یادگار علمی به جای بگذارند بسیار مهم است زیرا شاید همین برگ ها ساتر بین انسان و دوزخ باشد؛ شیعه از روز اول به قلم اهمیت داد؛ امام علی(ع) و شیعیان ایشان از روز اول تالیفات داشتند و دیگران بودند كه نوشتن را ممنوع كردند و در سال 143 اجازه كتابت حدیث را دادند و خدا می داند كه بر سر این حدیث كه این همه سال ممنوع شده بود چه آمد.
وی اظهار داشت: هر نوشتنی هم مهم نیست بلكه نوشتنی مهم است كه از زندگی بشر، گره گشایی كند و مشكلی را رفع كند؛ والا اینكه شعر و نوشته ای صورت گیرد مهم نیست؛ خطاطی مطرح نیست بلكه آنچه مطرح و مهم است، محتوا است.
آیتاللهالعظمی سبحانی خاطرنشان كرد: بسیاری هستند كه كتب مزخرفی نوشتند و هیچ اثری برای آنها در آخرت ندارد؛ تمام رساله های حوزه باید گرهی از زندگی بگشایند و مشكلی را حل كنند و اشكالی را پاسخ دهد و باید نظام را برپا و اسلام را برپا نگاه دارد.
این مرجع تقلید بیان كرد: شیخ طوسی كتاب التبیان را برای رفع خلا كتب تفسیری در زمان خود نوشت و همه علما هم چنین روشی داشتند؛ به همین سبب رساله های حوزه باید با فكر و فضای فكری مناسب تالیف شود؛ وقتی دشمنان این چنین در فضای مجازی شبهه پراكنی می كنند این رساله ها باید به آنها پاسخ دهند.
آیتاللهالعظمی سبحانی خاطرنشان كرد: نكته دیگر، آن است كه طلاب باید به فقه نگاری و فقه پژوهشی ترغیب شوند؛ دیگران قران های خویش را به تومان خرج می كنند ولی به علت عدم آشنایی ما به مسایل كتاب نمی توانیم یك تومان های خویش را به قران هم بفروشیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب