فرهنگ مهدویت، ۱۷-حجت الاسلام نصوری در گفت وگو با عطر حرم:

نیازمند بازشناسی و بازنمایی ابعاد سیاسی حکومت جهانی مهدوی هستیم

نیازمند بازشناسی و بازنمایی ابعاد سیاسی حکومت جهانی مهدوی هستیم به گزارش عطر حرم، حجت الاسلام نصوری اظهار داشت: ما نیازمند بازشناسی و بازنمایی ابعاد سیاسی حکومت جهانی مهدوی هستیم و باید جامعه را از فتنه ها پاکسازی نماییم تا بتوانیم دولت کریمه را روی کار بیاوریم.



خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه-مصطفی شاکری گرکانی: امروز نهم ربیع الاول سالروز شروع امامت حضرت ولی عصر (عج) است. بیعت با امام معصوم وظیفه ای لازم است که در آیاتی از قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است و نشان دهنده ولاتی پذیری انسان از خداوند و پیشوایان دین است. این بیعت می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد و در حوزه های مختلف ظهور و بروز پیدا کند. پرسشی که مطرح می شود این است در عصر غیبت که دسترسی ظاهری به امام عصر (عج) ممکن نیست، چطور میتوان با آن حضرت بیعت کرد و از این طریق، وفاداری خودرا به حضرت نشان داد.
در همین رابطه حجت الاسلام محمدرضا نصوری؛ معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) در گفت و گو با خبرگزاری مهر عنوان کرد: وقتی شهادت امام حسن عسکری (ع) در هشتم ربیع اتفاق افتاده است، یعنی عملاً پس از آن شروع امامت امام زمان (عج) است؛ یعنی از هشتم ربیع سال ۲۶۰ تا الآن دوران امامت امام زمان (عج) است و ما باید هر سال در روز شهادت امام عسکری (ع) برای پدر امام زمان (عج) عزاداری و اظهار ارادت بکنیم و روز بعدش که نهم ربیع است را به عنوان روز بیعت با امام زمان (عج) بزرگ بشماریم.

وی در ادامه به اهمیت بیعت با امام زمان (عج) اشاره نمود و اظهار داشت: بیعت یعنی پیمان بستن برای فرمانبرداری و اطاعت. وقتی پیامبر اکرم (ص) به پیامبری مبعوث شد نخستین کاری که کرد این بود که بیعت گرفت و نخستین بیعت کنندگان امیرالمومنین (ع) و حضرت خدیجه بودند. در سال سوم بعثت نیز پیامبر (ص) بیعت عشیره یا یوم الدار را با بنی هاشم برقرار کرد. پس از شهادت هر امامی، مردم سراغ امام جدید می آمدند و بیعت می کردند به همین دلیل این امر باید برای ما هم اتفاق بیفتد.
کارشناس مهدویت افزود: خداوند در آیه ۹۱ سوره نحل می فرماید: «وَأَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذَا عَاهَدْتُمْ»، یعنی ما با خدا عهد و پیمان داریم و باید به عهد الهی وفادار باشید. امام صادق (ع) در تفسیر این آیه می فرمایند که عهد نزد خدا پذیرش ولایت امیرالمومنین (ع) و امامان پس از او است. الآن بالاتر از هزار سال از شروع امامت امام زمان (عج) می گذرد و برای ما نیز تجدید عهد و پیمان با امام زمان (عج) مطرح است، همانطور که در دعای عهد داریم «اللّهُمَّ إِنِّی أُجَدِّدُ لَهُ فِی صَبِیحَةِ یَوْمِی هذَا وَمَا عِشْتُ مِنْ أَیَّامِی عَهْداً وَعَقْداً وَبَیْعَةً لَهُ فِی عُنُقِی». این عهد با امام از محبت و معرفت به امام شروع می شود و زمینه ساز همراهی با امام خواهد بود.
حجت الاسلام نصوری در ادامه معنای سه واژه «عهد»، «عقد» و «بیعت» را تبیین کرد: عهد نوعی التزام خاص و نوعی تعهدپذیری در مقابل شخص است و ما باید بواسطه این عهد خودمان را نسبت به وظایفی که در مقابل امام داریم ملتزم بدانیم و برمبنای آن بتوانیم آرمان های امام را دنبال نماییم. عقد یعنی این که خودمان را گره بزنیم و در نهایت وقتی خودمان را به امام پیوند زدیم باید بیعت نماییم و پای بیعتمان بمانیم. در گذشته بیعت با وکلا و نائبین خاص امام صورت می گرفت همچون بیعت مردم با امیرالمومنین (ع) از طرف پیامبر (ص) در جریان حدیبیه و بیعت مردم کوفه با مسلم بن عقیل از طرف امام حسین (ع). الآن هم بیعت و اطاعت از ولی فقیه به عنوان نایب عام حضرت لازم است و باید این عهد را با نایب امام زمان (عج) داشته باشیم.
وی در ادامه با طرح این پرسش که ما چقدر توانستیم عهدهایی که در دعای عهد آمده را دنبال نماییم، توضیح داد: بطورمثال در این دعا عرض می کنیم: «اللّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ وَالذَّابِّینَ عَنْهُ، والْمُسارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضاءِ حَوَائِجِهِ وَالْمُمْتَثِلِینَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامِینَ عَنْهُ وَالسَّابِقِینَ إِلی إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْهِ» یعنی ما با امام زمان (عج) عهد می بندیم که ایشان را یاری نماییم و مقام نصرت امام را به دست بیاوریم. امام نیرو و اعوان می خواهد و ما باید جامعه امروزی را به سمتی ببریم که همه سرباز امام زمان (عج) شویم و به مردم جامعه امروز بگوییم این عهد با امامی است که روز قیامت با او محشور خواهید شد گو اینکه آیه قرآن می فرماید: «یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ». ما بجای این که مردم را عاشق امام زنده و حی نماییم، عاشق امام شهید می نماییم، در صورتیکه ما در روز قیامت به امام حی پاسخگو هستیم و باید از بستره امام شهید به امام حی برسیم.
وی اضافه کرد: عهد بعدی مقام دفاع از حضرت است. یک معنای دفاع این است که من خودم را از نظر تفکر و اندیشه آماده کنم تا به انحرافات و شبهاتی که وجود دارد پاسخ بدهم و فرهنگ مهدویت را از بدعت ها و انحرافات پیراسته کنم. معنای دیگر دفاع این است که من در خودم تحول ایجاد کنم و تهذیب نفس کنم؛ یعنی دفاعم دفاع اخلاقی و رفتاری باشد. دفاع از امام ممکنست در بعد سیاسی و حکومتی باشد. ما نیازمند بازشناسی و بازنمایی ابعاد سیاسی حکومت جهانی مهدوی هستیم و باید جامعه را از فتنه ها پاکسازی نماییم تا بتوانیم دولت کریمه را روی کار بیاوریم. معنای دیگر دفاع، دفاع روحی و معنوی است و این که نگاه به امام زمان (عج) نگاه امیدوارانه باشد.
معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت در ادامه اشاره کرد: عهدی بعدی ما با حضرت، عهد سرعت و سبقت در تحقق حکومت امام زمان (عج) است یعنی زمینه ساز حکومت آن حضرت باشیم. عهد بعدی عهد امتثال است. این مورد خیلی مهم می باشد. اگر ما با نایب امام عهد ببندیم و نایب امام از ما راضی باشد می توانیم در راه اطاعت ولی خدا هم قرار بگیریم. اینجا است که به عهد بعدی می رسیم و آن مقام پشتیبانی از امام است یعنی فقط ننشینیم یک گوشه ای و دعا نماییم. دعا و ذکر قسمتی از کار است، همه کار نیست. باید تلاشمان را مضاعف نماییم تا به مقام حمایت برسیم و جامع امام را یاری نماییم.
وی اضافه کرد: مقام بعدی پیشی گرفتن در تحقق اهداف امام زمان (عج) است. امام زمان (عج) دو تا هدف دارد: اجرای معنویت در جامعه، اجرای عدالت در جامعه. ما باید با امام عهد ببندیم که در پیشرفت معنویت در جامعه و دوری و گریز از گناه و توسعه عدالت به ایشان یاری رسانیم. مقام آخر مقام شهادت است یعنی مثل شهدا سنگ تمام بگذاریم. ما باید این امادگی را در خودمان نشان دهیم تا بتوانیم قدمهای مؤثری برداریم.
وی در آخر به وظایف انسان منتظر در عصر غیبت اشاره نمود و اظهار داشت: انسان در چهار حوزه باید خودش را قوی کند: اول، در عرصه دینی؛ یعنی عقاید، اخلاق و احکاممان را با رضایت امام زمان (عج) منطبق نماییم. مورد دوم عرصه علمی است. ما باید در حوزه علمی خودمان را رشد بدهیم چون کار حضرت در زمان ظهور علمی، تربیتی و پرورشی است. همین طور باید عقلانیت را رشد دهیم و با استدلال و منطق با امام زمان (عج) عهد ببندیم، چون نگاه عقلانی انسان را پخته می کند و اینطور نباشد فقط نگاه احساسی به امام زمان (عج) داشته باشیم. بعد چهارم هم ارادی و عزمی است، یعنی عزم خودمان را جزم نماییم که بتوانیم امام را یاری نماییم.
وی در آخر تصریح کرد: ما باید تلاش و کوششمان این باشد در عرصه های مختلف خودمان را قوی نماییم و طهارت نفس پیدا نماییم و از امیال شیطانی دور شویم تا مدل نظارت امام را در زندگی خودمان پیاده نماییم گو اینکه آیه قرآن می فرماید: «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ». فرصت خوبی است در روزهای ربیع که با امام زمان (عج) بیعت ببندیم و هم از نظر فردی و هم از نظر جامعه طوری باشیم که زمینه را برای فرج آن حضرت فراهم نماییم.


منبع:

1403/06/23
12:54:42
5.0 / 5
230
تگهای خبر: آموزش , اسلام , امام , پیامبر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس