حضرت فاطمه (س) الگوی جامع، جهانی و جاودان

حضرت فاطمه (س) الگوی جامع، جهانی و جاودان عطر حرم: حضرت زهرا(س) بعد از رحلت رسول خدا(ص) امر ولایت را به خوبی درک کردند و دفاع ایشان از حضرت علی (ع) نه بعنوان یک همسر بلکه بعنوان امام عصر خود بود. در واقع آن حضرت با انحرافات زمانه خود مقابله نمود و بعنوان الگویی که متضادنماها را نشان می داد، عمل کرد. گاهی انسان همراه می باشد اما فقط در بخشی از مراحل زندگی اما حضرت زهرا(س) همیشه همراه بودند.


به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، آیت الله علیدوست - رئیس اندیشکده فقه و حقوق مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مراسم جشن ولادت حضرت زهرا(س) و دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی با مبحث "حضرت فاطمه زهرا سلام الله الگوی جامع، جهانی و جاودان" که به صورت مجازی با حضور رئیس واعضای شورایعالی و همکاران این مرکز وخانواده آنان برگزار شد با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و گرامی داشت دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی اظهار نمود: در قرآن جریانی دنبال شده است که ما اسم آنرا معرفی الگوها می گذاریم. در قرآن کریم نه فقط برای مصلحان و صالحان بلکه برای کافران و فاسدان الگوهایی مطرح می شود؛ مثلا در آیات پایانی سوره تحریم قرآن کریم از چهار زن الگو یاد می کند. همسر نوح و لوت بعنوان الگو برای کافرانی که بر کفرشان مصر هستند ولو در کنار پیامبری زندگی کنند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: این دو زن در بهترین مدرسه و مکتب بودند و در کنار دو پیامبر زیست دائم داشتند اما می شود از آنها بعنوان الگویی یاد کرد که حق را می بینند اما آنرا انکار می کنند.
ایشان سپس اضافه کرد: دو زن دیگر هم در این آیه قرآن معرفی می گردند عکس آنچه که عنوان شد. آنها الگو و اسوه ای برای مومنان هستند. یکی همسر فرعون و دیگری حضرت مریم (س) این دو زن را بعنوان الگوی مومنان معرفی می کنند. وقتی قرآن را رصد می کنید این جریان بیان الگوها را می بینیم؛ الگوهای خیر و صلاح یا الگوهای شر. نکته ای که باید به آن دقت کنیم این است که الگوهایی که در قرآن بعنوان الگو معرفی می شود فاقد زمان و مکان هستند.
رئیس اندیشکده حقوق اشاره کرد: قرآن این الگوها را برای زمان و مکان خاصی مشخص نمی نماید. وقتی معلق حذف شود برای عموم است یعنی برای تمام کافران و مومنان در طول تاریخ الگو هستند. در اسلام الگوهای زیادی داریم و الگوها حتی مختص انسان ها نیست. گاه یک انسان و گاه یک نهاد اثرگذار می باشد.
آیت الله علیدوست افزود: شخصیت پیامبر (ص) الگویی برای همه آن چیزی است که نیاز داریم. چرا برخی خویش را فرهیخته و سخنگو می دانند و وقتی می خواهند شخصیت پیامبر (ص) را بعنوان یک الگوی انسانی معرفی کنند که الگو بودن حضرت را زیر سوال ببرند این مباحثی را مطرح می کنند که درست نیست. امیر المومنین علی (ع) یک الگو است. فاطمه زهرا (س) یک الگو است. نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، دعای کمیل و... همه اینها الگویی برای جهان و جهانیان شمرده می شود. لازم نیست نهج البلاغه را به دست یک مسلمان بدهیم. کافیست فردی به خدا اعتقاد داشته باشد می تواند تمام مباحثش را درک کند و یک الگویی برای مسیحیت، هندوریسم و... باشد. کافی است انسان معبود خویش را بشناسد و از راه این مباحث به خداوند وصل می شود.
ایشان سپس با اشاره به خاطره ای از ابوذر ابراهیمی ترکمان -رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی- اظهار داشت: ایشان زمانی که رایزن فرهنگی ما در مسکو بودند، وقتی که در یکی از کلیساهای روسیه حضور پیدا می کنند می بینند که دعای کمیل در دست یک کشیش است و مردمی که به کلیسا رجوع می کنند ترجمه دعای کمیل را می خوانند. وقتی از کشیش می پرسد که آیا می دانید این سخنان از کیست کشیش می گوید نه. آقای ترکمان می گوید چرا این را می خوانید. کشیش می گوید خیلی زیبا و پرمعنا با خداوند صحبت کرده است. در دیداری که بنده با مرحوم جرج جرداق داشتم او نهج البلاغه را به شکلی معرفی می کرد که نشان از نام و یاد خداوند داشت. نهج البلاغه یک اثری از اسلام است که از راه انسان به دست ما رسیده است. صحیفه سجادیه از اسلام است و امام سجاد (ع) تربیت شده بیت نبوت است و امام سجاد (ع) خالق صحیفه سجادیه است. این دعاها فقط برای مسلمانان و شیعیان نیست. هر انسانی که اهل دعا باشد می تواند از آن استفاده نماید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه افزود: ای کاش مبلغان و گویندگان و سفیران و رایزنان به این نکته توجه نمایند. به الگوهایی که از اسلام است می توانیم برای انسانیان عرضه بدهیم. اگر صحیفه به زبان کشور هدف ترجمه شود می بینیم بهترین راه برای تبلیغ نظام و مذهب ما است. گاهی برخی صحبت می کنند برای صدور اسلام و انقلاب چه نماییم. این ترازهای فرازمانی و فرامکانی و این الگوهای جامع در تمام شئون عالمیان برای همه مکان ها جهانی و جاودان است و برای یک قرن و دو قرن نیست. اسلام الگوهایی از جنس انسان و غیرانسان آورده است و مختص یک زمان و شأن خاص نیست. یعنی جامع و جهانی است.
وی اظهار داشت: گاهی شبهه های موذیانه و غیرمنصفانه مطرح می شود بعضی می گویند شما که پیامبر (ص) را الگو قرار داده اید متعلق به ۱۴ قرن قبل و در مکان دیگری است. الگو باید باتوجه به اقتضائات زمان و مکان باشد پس نمی توانید حضرت را الگو قرار بدهید چون که الگو در جهان امروز باید کنار دست ما باشد. جواب این شبهه غیرمنصفانه این است که گاهی در یک عادت خاصی فردی را که در ۱۴ قرن قبل بوده است قبول نداریم اما سیره پیامبر (ص) این گونه نیست. آن بخشی از سیره که در ارتباط با زمان و مکان خاصی نیست و به شکلی فرازمانی و فرامکانی شمرده می شود را باید در جامعه امروز الگو قرار دهیم. حضرت زهرا (س) کاملا الگو بوده است.
این مدرس حوزه علمیه در ادامه با معرفی کتاب دانشنامه فاطمی(س) که از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است اظهار داشت: در کتاب دانشنامه فاطمی (س) که شش جلد است راجع به صدیقه طاهره (س) مباحثی مطرح گردیده است. این کتاب را حتما مطالعه کنید. گاهی برخی در توصیف اهل بیت(ع) مبتلا به اغراق می شوند و گاها خاندان (ع) به خدانگاری تبدیل می کنند. در مقابل برخی دیگر هم مقام خاندان (ع) را به عالمان ابرار پایین می آورند و آنها را در سطح عالمان صاحب فکر و اندیشه می دانند. در همین میان هم برخی رسانه ها هم با مطالب خود ذهن مخاطبین را مخدوش می کنند چونکه مطالبی بدون منبع بیان می کنند.
آیت الله علیدوست اشاره کرد: در کتاب " دانش نامه فاطمی(س) " شخصیت حضرت زهرا(س) را بعنوان همسر حضرت علی (ع) و همینطور بعنوان یک مادر معرفی می شود. اما در بخش دیگری از این کتاب حضرت فاطمه (س) بعنوان یک مدافع ولایت مطرح می شوند. آن حضرت در امر ولایت ادراک و مبادرت به موقع را همزمان با هم داشت. در طول تاریخ توابین در دفاع از واقعه عاشورا قیام کردند اما اقدام و ادراک آنها بموقع نبود.
وی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) بعد از رحلت رسول خدا(ص) امر ولایت را به خوبی درک کردند و دفاع ایشان از حضرت علی (ع) نه بعنوان یک همسر بلکه بعنوان امام عصر خود بود. در واقع آن حضرت با انحرافات زمانه خود مقابله نمود و بعنوان الگویی که متضادنماها را نشان می داد، عمل کرد. گاهی انسان همراه می باشد اما فقط در بخشی از مراحل زندگی اما حضرت زهرا(س) همیشه همراه بودند.
رئیس اندیشکده فقه و حقوق افزود: حضرت زهرا (س) در عبادت، تعلیم و آموزش و ارتباط با خداوند همواره می درخشید. این متضادها گاهی در یک فرد جمع نمی گردد اما صدیقه طاهره (س) تمام این صفات را با یکدیگر داشت. فاطمه زهرا (س) الگوی جامع برای تمام شئون جهانی، برای تمام مکان ها و جاودان برای همه زمان ها است. امام کاظم (ع) فرمودند: "فاطمه و لیلة القدر"، دانشگاه خاندان (ع) دانشگاه بشریت بود. نه مذهب و نه جنسیت خاصی داشت. فرهیختگان باید مشابهت لیله القدر و حضرت فاطمه (س) را کشف و بررسی نمایند. ما اعتقاد داریم که سرنوشتمان در شب قدر نوشته می شود. با این حدیث امام موسی کاظم (ع) باید گفت سرنوشت انسان ها در فاطمه سلام الله خلاصه می شود. فاطمه زهرا (س) الگوی عظیمی است که امیدواریم نسل ما این الگوها را شناسایی و از آنها استفاده کنند و فرهیختگان هم در داخل و هم در خارج این الگوها را معرفی کنند.




منبع:

1399/11/18
10:37:38
0.0 / 5
1090
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس