رئیس دانشگاه آل طه:

اتاق فکر فلسفه در حوزه ایجاد شود

اتاق فکر فلسفه در حوزه ایجاد شود رئیس دانشگاه آل طه با برشمردن برخی صدمه های حوزه در زمینه فلسفه همچون این که فلسفه درسی حاشیه ای و از باب اکل میته است، اظهار داشت: باید اتاق فکری برای رشد فلسفه در حوزه ایجاد شود.


به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، حجت الاسلام ابوالحسن غفاری، عضو هیئت علمی پژوهشکده حکمت و فلسفه و رئیس دانشگاه آل طه، شامگاه یکم تیرماه در نشست علمی «آسیب شناسی سده اخیر حوزه» با تاکید بر این که تعبیر احیای حوزه توسط شیخ عبدالکریم حائری تعبیر دقیق تری از تأسیس است، اظهار داشت: ما پیش از ایشان، در عرصه فقهی شخصیت بزرگی مانند مرحوم میرزای قمی را داشتیم و در عرصه حکمت هم افراد بزرگی به حوزه قم آمدند و تدریس داشتند و ملاصدرا مدتی در کهک بوده است. ازاین رو وقتی از نقش مرحوم حائری صحبت می نماییم بیشتر جنبه فقهی و اصولی غلبه پیدا کرد. وی با اعلان اینکه فلسفه رونق بیشتری در حوزه های علمیه دیگر نسبت به قم داشت، اضافه کرد: البته به صورت کلی در مقطعی، عواملی سبب شد تا گرایشات ضد فلسفی و کلام منهای فلسفه در نقاط مختلف ایران به وجود آمد. البته از دوره علامه طباطبایی به بعد فلسفه رونق بهتری در حوزه قم گرفت. غفاری با تاکید بر این که فیلسوف باید زمان شناس باشد، اشاره کرد: اگر فیلسوف این خصوصیت را نداشته باشد، مطالبی که می نویسد صرفا ناظر به مباحث دور و اطراف خود او هست که نتیجه آن هم محدود خواهد بود. ازاین رو در ساختار حوزه علمیه باید طبیعیات منقح و بازخوانی و بازپیرایی شود و ببینیم که چقدر طبیعیات قدیم برای امروز ما مفید می باشد. وی با اعلان اینکه افرادی متناسب با علایق خود به موضوع هایی می پردازند ولی ساختارمند نیست، اضافه کرد: این وضع حتی در دوره علامه طباطبایی هم آنطور که باید و شاید مورد توجه نبوده و ایشان همت خویش را صرف معرفت شناخت و تقابل با غرب تا حدودی کرده است. غفاری با تاکید بر ایجاد اتاق فکر برای تنقیح آینده فلسفه اظهار نمود: ما هنوز هم به فلسفه در حوزه علمیه بعنوان یک درس جنبی نگاه می نماییم و از باب اکل میته به آن می پردازیم؛ حوزه باید دغدغه جدی خویش را روی فلسفه متمرکز کند نه یک درس جنبی؛ ما جز با آشنایی با فلسفه های دنیا نمی توانیم به پرسش های امروز پاسخ دهیم. امروز نباید به فلسفه سنتی خودمان ولو دقیق و ضابطه مند اکتفا نماییم. عضو هیئت علمی اضافه کرد: بنده از علامه مصباح یزدی سفارش ای خواستم و ایشان فرمودند مراقب باشید رگه های نسبیت و شکاکیت در فلسفه غرب شما را نگیرد و این حرف برای من خیلی مهم بود چونکه واقعاً شکاکیت در فلسفه غرب به عریانی دیده می شود، به اعتقاد بنده نباید اجازه دهیم هویت فلسفه اسلامی گرفتار تغییر و به سرنوشت فلسفه غرب یعنی نسبیت گرفتار شود و این مستلزم آشنایی با فلسفه غرب و روزآمد شدن مباحث فلسفه اسلامی و تشکیل اتاق فکر دراین زمینه است. وی ادامه داد: تفکر غلطی در مکتب تفکیک و فرهنگستانی ها وجود دارد، که فلسفه ما را از معارف خاندان (ع) دور می کند و این مساله به نظر بنده توهمی بیش نیست، ما نمی توانیم بگوییم آخوند خراسانی ما را به خاندان نزدیک کرده و مرحوم ملاصدرا ما را دور کرده است. خود ملاصدرا به این مساله توجه داشته و فرموده است وای بر فلسفه ای که احکام آن مخالف قرآن و سنت باشد. ازاین رو این یک توهم و عدم دقت در فلسفه است و کسانی که این حرف ها را می زنند یا فلسفه نخوانده اند و یا مانند غزالی هستند که دو سال فسلفه خواند و بعد کتاب فلسفه را نوشت و بعد هم تهافت را نوشت. باید استاد دید و اهل نظر شویم و بعد نظر دهیم. وی ادامه داد: حوزه باید این مساله را جدی بگیرد و کسانی که موضع گیری دارند حرف معتبر و چندان جدی ندارند؛ امام صادق (ع) فرمودند ستونی که انسانیت بر آن تاکید دارد عقل است البته فلسفه علم انسانی است و امکان دارد خطاهایی هم داشته باشد. البته عقل ناب با معارف وحی هیچگاه در تضاد و تقابل نخواهد بود و اگر تقابلی دیدیم یا در روایت مشکلی وجود دارد یا در استدلال عقلی ما وگرنه عقل ناب هیچگاه با وحی مخالفت نخواهد کرد. غفاری اشاره کرد: حوزه باید به میراث گذشتگان با نگاه به آینده و علوم انسانی و فلسفه های مضاف توجه کند، مرحوم شعرانی به فلسفه مضاف توجه داشته و از علامه و پس از آن این توجه بیشتر شد ولی امروز هم باید با توجه به میراث گذشتگان، خودمان را به روز نماییم به فلسفه های مضاف توجه زیادتری بکنیم. وی ادامه داد: بنده یک وقتی احصا کردم دیدم تا ۱۴۰ فلسفه مضاف مطرح گردیده است و بسیاری از آنها در غرب مورد تحقیق و بررسی است حتی فلسفه سکس و فوتبال و فلسفه کودک مورد توجه جدی آنهاست ولی ما جز چند مورد مانند فلسفه اخلاق و … را مورد توجه قرار نداده ایم؛ ازاین رو یکی از مهم ترین وظایف حوزه علمیه بالنده کردن فلسفه مضاف و شناخت مسائل جدید است و اجازه ندهیم دیگران برای ما مساله درست کنند و ما تازه به فکر دفاع بیافتیم. استاد حوزه علمیه با تاکید بر تشکیل اتاق فکر برای فلسفه اسلامی، بیان کرد: متأسفانه هنوز هم جایگاه فلسفه را به درستی معرفی نکرده ایم و هرچند مواجهاتی با فلسفه غرب بوده است ولی باید مسائل روز را شناخت و برپایه میراث فلسفی به آن پاسخ دهیم همینطور کم توجهی به طبیعیات از دیگر موضوع هایی بوده است که در حوزه وجود داشته و دارد.

1401/04/03
17:37:39
5.0 / 5
596
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , حوزه علمیه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس