هم اندیشی بزرگ تنوع دینی در بیروت برگزار گردید

هم اندیشی بزرگ تنوع دینی در بیروت برگزار گردید به گزارش عطر حرم به مناسبت شروع سال نو میلادی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان ضمن ملاقات و گفتگو با رهبران دینی مسیحی و تبریک سال نو میلادی، ارسال کارت پستال های تبریک به شخصیت های مختلف مسیحی، با همکاری مرکز هم اندیشی «الربوه»، مرکز گفتگو و توسعه نشست ادیان و فرهنگ ها، انجمن تحولات، نشستی حضوری و مجازی با عنوان «هم اندیشی اخوت و پشتیبانی از تنوع دینی در مشرق» با حضور تعدادی از دانشمندان، نخبگان، علما و فرهیختگان با گرایش های مختلف دینی و مذهبی، برگزار کرد.



هم زیستی و زندگی مشترک را باید با تاکید بر خداوند احیا کنیم
به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، در این هم اندیشیحجت الاسلام و المسلمین حسین شحاده با خیر مقدم به تمام حاضران و اندیشمندان به این نکته اشاره نمود که در مقابل تمام شبکه های ماهواره ای که برای ایجاد فتنه فعالیت می نمایند، هیچ شبکه ای را برای ایجاد گفتگو میان ادیان و مذاهب مشاهده نمی نماییم. مشکل از اختلافا موجود میان ادیان نیست بلکه مشکل از سیاست های نظام های فاسد و مستبد است که دست به ایجاد فتنه و شر می کنند.
وی ادامه داد: باید ببینیم از کدام رخنه ها توانسته اند وارد شوند و تروریسم و تجزیه را میان امت ما ایجاد کنند. آنها نفرت را میان ما رواج داده اند تا تند روی و نژادپرستی و کینه توزی را رواج دهند.
شیخ شحاده همین طور با تاکید بر این نکته که بحران معرفت دینی و اوهام پردازی موجب شد تا فتنه میان ما ایجاد شود. نظام اجتماعی و سیاسی از هم گسیخته شده و نتیجه اش طایفه گری سیاسی شده است و همین مورد طمع دشمنان را نسبت به نفوذ در بین امت ما افزایش داده است.
او در آخر به نحوه پشتیبانی از تنوع دینی و مذهبی در مشرق اشاره نمود و اظهار داشت: ما بدون پذیرش آزادی طرف مقابل و دادن حق اختیار به دیگران در حق انتخاب دین نمی توانیم از تنوع گرایی حمایت نماییم و جز با تقویت نظام های مختلف برای جلوگیری از طمع ورزی دشمنان چنین کاری رخ نخواهد داد. پس امتی که نتواند از سرزمین، منافع و ثروت های خود حمایت کند از تنوع نیز نخواهد توانست حمایت کند.
در ادامه عباس خامه یار- رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان- با اشاره به تنوع دینی در مشرق اظهار داشت: اسلام تکمیل کننده مسیحیت بوده و در تعارض با آن نیست. مسیحیان ایران با سابقه چند صد ساله در ایران، دارای تمام حقوق شهروندی مساوی با دیگر هموطنان خود بوده و از احترام برخوردار می باشند. امام خمینی(ره) از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی و در نوفل لوشاتو در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت مسیحیان ایران اظهار داشت: آنها آزادند و مانند دیگر ایرانیان با عدالت کامل با آنها رفتار خواهد شد.
وی ادامه داد: بیش از پنجاه کلیسا در تهران و سیصد کلیسا در دیگر نقاط کشورمان وجود دارد و مسیحیان بطور آزاد مراسم دینی خودرا برپا می کنند. تمام مدارس مسیحیان که خیلی از آنها در دوران شاه تعطیل شده بود بعد از پیروزی انقلاب بازگشایی شدند. و باید گفت مسیحیان در تمام کارهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری و ورزشی حضوری فعال دارند. از حضور در مجلس شورای اسلامی گرفته تا حضور در میادین ورزشی و عرصه های فرهنگی و هنری کشور.
خامه یار سپس با اشاره به امار شهدای مسیحی در هشت سال دفاع مقدس که دوشادوش برادران مسلمان خود از مرزهای کشور دفاع کردند به موادی از قانون اساسی کشورمان که از حقوق اقلیت های دینی دفاع و حمایت می کند اشاره نموده و به مسئله تنوع دینی بعنوان یک قدرت مهم و اساسی در همزیستی پرداخته و اظهار داشت: در روند پیشرفت معرفتی کشور نمی توان از وجود تنوع دینی و همزیستی میان ادیان و مذاهب بی نیاز باشیم و ما چندین دهه از این امر دفاع کردیم و من در ایام اخیر با تمام بزرگان مسیحیت در لبنان ملاقات هایی داشتم و با تمام قدرت از وجود همزیستی دفاع کرده ایم و هزینه آنرا نیز پرداخت کردیم.
رایزن فرهنگی کشورمان همین طور به نقش سردار سلیمانی در دفاع از امنیت مناطق مختلف اشغال شده توسط داعش و آزادسازی آن شامل مسلمان نشین و مسیحی نشین اشاره نمود و اظهار داشت: سردار سلیمانی هرجا که تروریسم حضور می یافت، حاضر می شد تا مانع اشغال آن مناطق توسط تروریست ها شود و برای او تفاوتی میان مسیحی و مسلمان وجود نداشت.
او در آخر اظهار داشت: وجود همزیستی دینی یک ضرورت اجتماعی بوده که ما پای بند به آن هستیم و بی تعارف هزینه سنگینی را به خاطر آن پرداخت کرده ایم. دفاع مقدس بهترین شاهد و گواه بر این همزیستی و تنوع می باشد.
سپس کمال بکاسینی- مدیر مرکز هم اندیشی الربوه - با اشاره به نیاز کنونی جامعه به نشست و گفتگو، اظهار داشت: ما باید همزیستی، وحدت ملی، آشتی و زندگی مشترک را احیا نماییم. ما ملتی واحد با آینده ای مشترک هستیم که باید در کنار یکدیگر بنشینیم با تاکید بر خداوند، ارتباط مشترک، جهت داشتن زندگی مشترک داشته باشیم.
او در آخر اظهار داشت: باید از تنوع دینی محافظت نماییم. مفاهیم مشترک را کنار هم بگذاریم و در کناریکدیگر قرار بگیریم چونکه منطقه ما در وضعیت سختی قرار دارد. آینده ما یکسان است پس از تنوع، آزادی و حضورمان در کنار یکدیگر باید حمایت نماییم.
در ادامه سراسقف جورج صلیبا-دبیر کل هم اندیشی نشست ادیان- گفت: از خاصیت های انسان نشستن در کنار یکدیگر و گفتگوست و همین گفتگوهاست که ارزشها و اصول را نمایان می سازد.
وی سپس به بیان خاطره حضور خود در ایران پرداخت و اظهار داشت: در دیدار از ایران، کشوری که مسلمان و شیعه است، باید بگویم که بعد از برگزاری انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) در این کشور خیلی از مسیحیان درباره سرنوشت خود، نگران بودند و بسیاری نیز به کشورهای دیگر مهاجرت کردند، اما بعد از گذشت چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه مسیحیان نسبت به سیاست جمهوری اسلامی ایران تغییر نمود و مشاهده نمودند که سیاست جمهوری اسلامی ایران با سیاست دوران شاه بطور کامل نسبت به مسیحیان متفاوت بوده و بسیار شرایط برای آنها بهتر شده است. پس خیلی از مسیحیان به بستگان خود سفارش کردند که به کشورشان بازگردند.
سراسقف جورج صلیبا در آخر به خاطره دیدار خود با امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری اشاره نمود و اظهار داشت: در ملاقاتم با امام خمینی(ره) و بعد از ایشان امام خامنه ای و دیگر مسئولان، تعامل آنها را کاملا انسانی و با احترام دیدم و امیدوارم خیلی از کشورهای عربی از این رفتار خوب جمهوری اسلامی ایران با مسیحیان و اقلیت ها الگو بگیرند.
سپس شیخ زیاد الصاحب- عضو شورای شرعی اسلامی- با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباب ایمان به تمام انبیا و رسالت های آسمانی اظهار داشت: هدف تمام رسالت های آسمانی سعادتمند کردن انسان ها بدون توجه به گرایش ها و طوایف آنها بوده است و مسیحیت و اسلام به خدای واحد، قیامت و عمل صالح جهت دست یابی به بهشت ایمان دارند.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم به مسیحی ها اشاره نموده و آنها را نزدیک ترین پیروان ادیان آسمانی به مسلمانان معرفی نموده است؛ اسلام مدافع حضرت عیسی و رسالتش مانند دیگر پیامبران بوده و مناقض آنها نیست بلکه از پیروان تورات و انجیل خواسته که به آموزه های دینی خود عمل کنند.
او در آخر اظهار داشت: خداوند از همه می خواهد که با تمام وجود به دین آسمانی خود عمل کنند و اسلام رسالت های آسمانی را تکمیل کننده یکدیگر معرفی کرده است پس اگر به مسیح ایمان داشته باشی و به اسلام گرویدی به این معنا نیست که دست از ایمان به مسیح برداری بلکه کامل کننده آن خواهد بود.

تأکید شرکت کنندگان در هم اندیشی تنوع دینی بر پشتیبانی از موزاییک زیبای مشرق زمین
در ادامه سامی ابو المُنی- رئیس جمعیت عرفان توحیدی درزی ها- با تشکر از رایزنی فرهنگی کشورمان به سبب برگزاری این جلسه در چنین شرایط سختی اظهار داشت: ما بر پشتیبانی از تنوع دینی در مشرق تاکید می نماییم، چونکه همگی در یک کشتی که همان کشتی انسانیت است سوار هستیم، پس باید مراقب یکدیگر باشیم تا به ساحل نجات برسیم.
وی ادامه داد: ما به دنبال نقاط مشترک هستیم. برادری دینی فراتر از هر اخوت دیگری است و باید به همان سخن امیرمؤمنان امام علی اشاره کنم و بر آن تاکید کنم که انسان ها یاید همانند یکدیگر از نظر خلقت هستند و یا برادر دینی با یکدیگر هستند. برادری در مراتب مختلف قرار دارد، چه از نظر برادری نَسَبی و چه از نظر معنوی یا مذهبی و یا... باشد. برادر دینی در عمل و کار و توجه به اهداف مختلف است که باید در مقابله با چالش ها ایجاد می شود.
سامی ابو المنی در ادامه اظهار داشت: تنوع دینی در سرزمین ما باید با نگاه مثبت مورد توجه قرار گیرد، از نظر اعتقادی، اجتماعی و تمدنی باید مورد توجه قرار گیرد. و باید از یکدیگر محافظت نماییم و این همان جوهره برادری است. از اخوت باید بدون هرگونه تعصب دفاع کرد همان گونه که شیخ الازهر و پاپ چنینی کردند. باید نگاهی انسانی داشته باشیم و همزمان مراقب دشمنان و تروریسم باشیم تا ما را مورد تهدید قرار ندهند.
سپسحسن قبلان-عضو دفتر سیاسی جنبش امل- با اشاره به احترام امام موسی صدر به تنوع گرایی در لبنان اظهار داشت: هم اکنون این تنوع در کشورمان مورد تعرض قرار گرفته است و ما شاهد دعوت به تقسیم در بین این امت هستیم. به نظرم لبنان یک بوته آزمایش برای تنوع گرایی و الگویی برای همزیستی ادیان است. ما مورد هدف دشمنان داخلی و خارجی قرار گرفته ایم تا این الگوی همزیستی را از بین ببرند.
وی ادامه داد: ما باید از این همزیستی محافظت نماییم، تمام ایدئولوژی ها از بین رفته اند جز ایدئولوژی همزیستی که باید مورد توجه قرار گیرد. ما مسئولیت همزیستی اسلام و مسیحیت را بر عهده داریم و باید مراقب مسیحیان فلسطین که مورد تعرض قرار گرفته اند نیز باشیم و از آنها حمایت نماییم. با تقویت رابطه میان یکدیگر باید اظهار داشت که احترام به اختلاف عقیده و تنوع دینی از وظایف ما بوده و امری لازم است و نقش امام موسی صدر را در این امر نباید فراموش کرد.
سپس ناجی نعمان- ادیب و پژوهشگر- به واقعیت تنوع گرایی از نگاه پژوهشگران و محققین اشاره نموده و با اشاره به تاریخچه تنوع دینی در لبنان اظهار داشت: تنوع گرایی مانند دانه های رنگی یک کاشی بوده که آن دانه ها همان ادیان اعتقادات است. تعداد مسیحیان سرزمین شام در دوران خلافت عمربن عبدالعزیز بیشتر از تعداد مسلمانان بود و در دوران ناپلئون تعداد مسلمانان و مسیحیان در این سرزمین یکسان بود. خارجی ها که در دوران حکومت عثمانی ها وارد مشرق شدند با فتنه انگیزی موجب ایجاد منازعات مذهبی و دینی شدند و یکپارچگی مسلمانان را به از هم گسیختگی میان یکدیگر کشاندند. استعمار فرانسه با طراحی نقشه تقسیم طایفه ای در مناصب سیاسی، این اختلاف را دامن زد و بعد از خروج استعمار نیز مشکل سیاسی طوایف حل نشد.
نعمان در آخر اظهار داشت: تنها راه واقعی برای حل مسئله اختلاف طایفه ای، ایجاد دولت مدنی و دموکراسی است. آزادی باید برمبنای قانون و نه برمبنای طایفه باشد و عدالت نیز توسعه یابد. سیاستمداران این امر بعنوان ابزاری برای ایجاد تفرقه استفاده می نمایند تا به منافع خود برسند.
سپس خانم عُلا صقر- کارشناس مسیحی مسائل اجتماعی- داشتن عقیده را تنها برای اخوّت کافی ندانسته و عمل به این عقیده را برای رسیدن به این هدف ضروری دانست و اظهار داشت: انسان ها برادر یکدیگرند و این برادری است که همزیستی مشترک به وجود می آورد. همین برادری است که در مقابل نژادپرستی، جهالت و عوامل ایجاد تفرقه قرار می گیرد و محبت است که موجب ایجاد نزدیکی و مانع تفرقه می شود. وجود مسیحیت و اسلام هر دو لازم است و باید همیشه کنار یکدیگر باشند و نیاز به یکدیگر دارند.
خانم سقر در آخر اظهار داشت: لبنان همچنان کشور همزیستی میان اسلام و مسیحیت خواهد ماند. در وضعیت کنونی ضرورت تربیت انسان ها برمبنای ارزشها و احترام به یکدیگر احساس می شود و باید در شیوه های آموزش به مسئله جلوگیری از طایفه گری و رسیدن به برادری و اخوت توجه گردد.
سپس حجت الاسلام محمد حسین الحاج- رئیس مجمع فرهنگی جعفری- با اشاره به این نکته که بیشتر نشست هایی که جهت گفتگو میان ادیان برگزار می گردد در قالب های سیاسی برگزار می شود، اظهار داشت: باید اداره گفتگوهای دینی را از سیاستمداران بگیریم، چونکه در بیشتر این گفتگوها، میزبانان همسو با طرف های سیاسی شرکت کننده حاضر می شوند و از کسانی که مخالف سیاسی با اداره کنندگان هستند دعوت به عمل نمی آید.
وی پیشنهاد نمود تا گروهی غیر سیاسی جهت مدیریت اختلافات دینی تشکیل گردد تا نقاط مشترک میان طرفداران ادیان را شناسایی کنند و بر آنها تاکید کنند.
او در آخر اظهار داشت: یکی از مهم ترین مشکلات بر سر راه ایجاد اخوت دینی، سیطره سیاستمداران بر مؤسسات گفتگوی دینی است و تا آنها این مؤسسات را در اختیار داشته باشند نمی توانیم به نتیجه مطلوب برسیم. پیشنهاد می کنم رایزن فرهنگی تمام شخصیت های دینی مخالف را نیز دور هم جمع کند تا نشان دهد در این مسئله مشکل سیاسی نداریم.
حبیب افرام- رئیس انجمن سریانی ها- افزود: برادری ما باید حول محور انسانیت و انسان و همراه با معنویت و ارتباط با خداوند باشد و ارتباطی با دین افراد نداشته باشد. پس اگر حقیقت را بخواهیم باید به دنبال انسانیت بگردیم.
حبیب افرام در آخر به شروطی که در راه اخوت به آن باید توجه کرد اشاره نمود و اظهار داشت: نخست باید شجاعت داشته باشیم و شرایطی را برای آشتی ملی فراهم نماییم و درب اعتماد به یکدیگر را بگشاییم و مانع از نقض حقوق بشر شویم و در این راه از ابزارهای داخلی و بین المللی بهره مند شویم.
سپس کاردینال گریوریوس لحّام- سر اسقف سابق روم کاتولیک- با اشاره و قرائت بخش هایی از منشور دوم واتیکان درباره رابطه کلیسا با ادیان غیر مسیحی؛ منشور برادری و انسانیت میان پاپ فرانسیس و شیخ الازهر؛ نامه های کاردینال های کاتولیک مشرق؛ اسناد اسلامی و عربی و نیز نامه اش به مسلمانان اظهار داشت: منشور دوم واتیکان، مقدمه ای برای اخوت انسانی بشمار می رود و موجب می شود که هر انسان با ایمانی، طرف مقابل را برادر خود به شمار آورد. اگر از سرچشمه تمدنی، یکسان بهره نبریم و آنرا میان یکدیگر تقسیم نکنیم نمی توانیم از همزیستی مشترک بهره مند شویم.
در ادامه کاردینال لحّام اظهار داشت: مسیحیان مشرق بخش جدایی ناپذیر از هویت تمدن مسلمانان به شمار می روند، همان گونه که مسلمانان مشرق بخشی جدایی ناپذیر از هویت تمدن مسیحی به حساب می آیند. پس ما نسبت به یکدیگر در مقابل خداوند و تاریخ، مسئول هستیم.
او در آخر اظهار داشت: باید رابطه ای میان تمام مراکز دینی با یکدیگر ایجاد شود و الگویی برای همزیستی مشترک و برادری ارائه نماییم و حرکتی را در جهت گفتگو میان یکدیگر میان ادیان یهودی، مسیحی و اسلام ایجاد نماییم و کشورمان را محل تلاقی ادیان مختلف قرار دهیم. گفتگوی میان ادیان هدیه ما به جهان برای ایجاد صلح و آرامش خواهد بود.
در ادامه سر اسقف عصام درویش- سر اسقف روم کاتولیک مناطق زحله و فُرزل- ابتدا بابت انتخاب عنوان این جلسه از برگزار کننندگان تشکر نموده و اظهار داشت: اخوت و انسانیت از دیرباز ضرورتی برای انسان بشمار می رود و کسی که راه را اشتباه می رود و گناهی مرتکب می شود باید عذر خواهی کند و طلب مغفرت کند و به سمت خداوند بازگردد. باتوجه به این قاعده ثابت، باید برادری میان مسیحیان و مسلمانان به مفهوم برادری میان یک انسان با انسان دیگر شکل گیرد تا بتوان از تنوع دینی در مشرق محافظت کرد.
وی ادامه داد: ما که به خداوند واحد ایمان داریم وظیفه مقدس ماست که این برادری را میان خود ایجاد نماییم، و از ارزشهای اخلاقی که موجب رشد انسان می شوند حمایت نماییم. برادری به این معناست که محبتم از نفرتم فراتر رود و نسبت به تقصیرم نسبت به انسان دیگر اعتراف کنم و تلاش نمایم تا روابطم را با دیگری بهبود بخشم. بر این باورم که می توانیم جامعه را تغییر دهیم و وضع آنرا بهبود ببخشیم. می توانیم برادری را توسعه بخشیم چونکه سرنوشت ما مشترک بوده و برای آزادی، امنیت و رفاه تلاش می نماییم.
او در آخر اظهار داشت: از همه می خواهم احترام متقابل نسبت به یکدیگر را رعایت نمایند و با مهربانی و گذشت با یکدیگر تعامل کنند و تفاوت ها نباید عاملی برای دشمنی ایجاد کنند و مانعی برای برادری نباید بشوند بلکه باید بر مسائل مشترک تاکید نماییم و تمام راههای منتهی به برادری را بپیماییم.
در ادامه محمد السماک- دبیرکل کمیته ملی گفتگوی اسلام و مسیحیت- با اشاره به آخرین آمار گروندگان به ادیان آسمانی در جهان که بیش از ۸۴ درصد، جمعیت هشت میلیاردی جهان است، اظهار داشت: یک سوم مسیحیان در قاره آفریقا و یک سوم دیگر در آمریکای جنوبی و آسیا قرار دارند و این در حالیست که یک سوم مسلمانان در کشورهای غیر اسلامی حضور دارند.
وی ادامه داد: کثرت جمعیت مؤمن به خداوند در مناطق مختلف جهان، وضعیت جدیدی را می طلبد و آن این که یا دو گروه در ایمان به خدا و عدم آن درگیر با یکدیگر باشند و یا بر این باور باشند که ادیان در اصل دارای یک ریشه هستند اما وجود اختلاف را در بین آنها پذیرا باشیم. وجود تعدد ایمانی مشکل نبوده و دلیلی برای ایجاد اختلاف نمی تواند باشد. وقتی نامی از اسلام می بریم باید بدانیم که اسلام تنها آن چیزی نیست که حضرت محمد(ص) آنرا آورده باشد بلکه از حضرت ابراهیم(ع) شروع شد و اوست که قبل از این نام ما را مسلمان گذاشت. این همان مسیری است که از حضرت ابراهیم(ع) آغاز و به حضرت محمد(ص) اختتام یافته است. در حقیقت تسلیم شدن در مقابل خداوند است پس نقطه اشتراک ما با یهودیت و مسیحیت در ایمان به خداوند است.
محمد السماک در ادامه اظهار داشت: قرآن کریم افق های تازه ای درباره احترام به پیروان ادیان آسمانی دیگر می گشاید آنجا که می فرماید داستان بعضی از پیامبران را بازگو کردیم و برخی دیگر را بازگو نکردیم. مسئله دیگر این که احترام دینی به یک انسان بعنوان یک انسان مطرح شده و نه به جهت عقیده وی است. انسان بعنوان انسان مورد احترام قرار گرفته است. مردم همگی در کنار یکدیگر یک خانواده واحدی را می سازند. و نقاط مشترکی وجود دارند که می توانند پل ارتباط میان ادیان مختلف را ایجاد کنند.
سپس شیخ هشام خلیفه- امام جماعت مسجد اوزاعی- به دیدگاه اسلام به مسئله تعامل مردم با یکدیگر اشاره نموده و آنرا محور اصلی ارتباط انسان ها بایکدیگر معرفی نمود و اظهار داشت: اصل ارتباط انسان ها با یکدیگر برمبنای جنس بشر بوده و نه برمبنای اعتقادات آنها شکل می گیرد. خداوند در قرآن کریم تفاوت میان انسان ها را تنها برمبنای تقوا معرفی می کند.
ایشان سپس ضمن ذکر چند حدیث از پیامبر اکرم (ص) درباره عدم برتری انسان ها نسبت به یکدیگر جز برمبنای تقوا اظهار داشت: ایمان و عقیده با اجبار به وجود نمی آیند. و وجود اختلاف و تنوع در بین انسان ها امری فطری است.
او در آخر به فصل مشترک میان انسان ها که همان تقواست اشاره نموده و روابط میان انسان ها را برمبنای آن معرفی نمود.

از ارزش های اخلاقی برای رشد انسان حمایت باید کرد
سپس معن بشور- دبیرکل سابق کنفرانس قومی عربی- در سخنان اظهار داشت: پشتیبانی از تنوع دینی در منطقه ما مسئله ای نیست که بخواهیم نسبت به یکدیگر بر آن منتی بنهیم، بلکه این امر قسمتی از میراث معنوی، قومی و ملی است. پس اگر از طرفداران یکی از ادیان آسمانی هستیم وظیفه ما احترام به دیگر رسالت های آسمانی است و باید در بین امت نسبت به یکدیگر احترام قائل باشیم و از تنوع دینی حمایت نماییم چونکه تنها راه تداوم جوامعی است که از تعدد دینی و طوایفه ای برخوردار می باشند و بدین وسیله می توانیم مانع وحشیگری، تندروی و حذف یکدیگر باشیم.
او در آخر اظهار داشت: پشتیبانی از انواع مختلف تعدد شامل فرهنگی، فکری و سیاسی، تضمین کننده آشتی ملی و داخلی است و مانع از از هم گسیختگی برادری میان جامعه خواهد شد. پس پشتیبانی از تنوع دینی خود نوعی از انواع مقاومت در جامعه به شمار می رود
در ادامه، نصری الصایغ- نویسنده و روزنامه نگار- ابتدا با مطرح نمودن پرسش هایی درباره چرایی نیاز به تنوع دینی، اظهار داشت: منطقه ما شاهد به حاشیه راندن دین و ظلم سیاسی و از بین بردن آزادی های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و آزادی های دینی و عدم مساوات میان اکثریت دینی و اقلیت ها است. پس باید نسبت به وضعیت تنوع دینی تأسف خورد چونکه نسلی از خون آشام های جدید موجب دین گریزی شده اند.
وی ادامه داد: حال اگر از خود بپرسیم که وضع زندگی ما چگونه است؟ همه ناتوان از پاسخ به این پرسش خواهند بود. جهان ما از نظر دینی، فرهنگی، قومی و زبانی، نژادی و رنگ متنوع است، اما خشونت در جهان حاکمیت دارم و نشان از آن دارد که عقل بشر تا حالا نتوانسته چاره ای برای مشکل همزیستی با وجود تمام اختلافات موجود بیاید. در این جا باید دین پاسخ دهد، اما در قالبی سیاسی، بلکه در قالب ایمانی و چارچوب ارزش های تمام جوامع انسانی.
نصری الصایغ در آخر اظهار داشت: تا چه اندازه گفتگوی ادیان با صراحت و صادقانه برگزار می شود؟ ما معمولا در تعامل خود دو زبان به کار می بریم، زبان حضوری و زبان غیابی. آن چه که ما در باره یکدیگر در غیاب هم صحبت می نماییم با آن چه که در حضور یکدیگر حرف می زنیم متفاوت می باشد. خواهش می کنم که در این جلسه با یکدیگر صریح باشید و راهش این است که سیاست را به کناری بگذارید و برای اهلش رها کنید و به حقایق و ایمان و برکاتش متوسل شوید.
سپس سرکیس ابو زید- رئیس انجمن تحولات- گفت: این جلسه در حقیقت گواهی بر مقابله با خشونت و نفرت بوده و دعوتی برای محبت و اخوت میان انسان ها و ادیان و تمدن ها است. آن هم در شرایطی که جهان و خصوصاً منطقه مشرق و لبنان، شاهد نزاع میان ادیان و ایجاد فتنه و اختلافات نژادی است.
وی ادامه داد: باید در چنین شرایطی کنار هم ایستاد تا نگذاریم از این اختلافات جهت سیطره بر دیگری سوء استفاده گردد. بدین سبب جمعیت ها و مؤسسات مختلف در کنار یکدیگر برای ارائه الگویی جهت زندگی مشترک و مقابله با هرگونه نژاد پرستی، نفرت و کینه اقدام نمایند.
سرکیس ابو زید اظهار داشت: ما باید نشان دهیم که ارزش ها و الگوهایی که ادیان و تمدن ها ارائه نموده اند، فصل مشترک میان ماست و با رفتارمان آنها را مجسم سازیم.
او در آخر اظهار داشت: امیدوارم این اقدام بتواند در سطح گسترده تری ادامه یابد تا شاهد مقابله همه افراد در مقابل نفرت نسبت به یکدیگر باشیم.
سپس کشیش نعمه صلیبا با تشکر از برگزار کنندگان این جلسه، اظهار داشت: اجازه دهید درباره عنوان اخوّت دینی را که برای این جلسه برگزیدید، مطلبی بگویم و آن این که ما بعنوان مجریان و رهبران دینی می توانیم گفتمان بهتری برای مردم عرضه نماییم و در گفتمان خود نوآوری داشته باشیم. باید از منشور برادری شیخ الازهر و پاپ فرانسیس در جامعه امروز خود بهره ببریم.
او در آخر اظهار داشت: مطمئن هستم که نتایج نشست امروز پر ثمر خواهد بود و می توانیم بهترین ها را ارائه نماییم.
در ادامه شیخ مصطفی ملص- عضو شورای اداری تجمع علمای مسلمین- در سخنان خود به جایگاه منطقه شرق از نظر انسانی اشاره نموده و اظهار داشت: بر این باورم که دعوت به دین تنها برمبنای محبت است که می تواند تأثیر گذار باشد. ما در منطقه مشرق، حضور ادیان توحیدی مختلفی را شاهدیم، و باید بگوئیم که خدای ما یکی است و جایز نیست که با بندگان خداوند جز با احترام و تکریم رفتار نمود.
وی ادامه داد: نشست ادیان با نشست انسان ها در کنار یکدیگر، یکی است، بلکه نشست انسان ها در کنار یکدیگر نسبت به نشست ادیان در اولویت قرار دارد. ما مشکل فهم از دین را داریم و خیلی از طرفداران ادیان، تنها دین خود و راه خودرا صحیح می دانند و متأسفانه شخصیت های دینی تنها دیگران را بر پیروی از باورهای خود، دعوت می کنند.
این عضو تجمع علمای مسلمین اظهار داشت: از عوامل منفی تأثیر گذار بر نشست ادیان همین برتری جویی ها از طرف پیروان ادیان مختلف و فهم نادرست از باورهای طرف مقابل است که توسط مخالفان آنها ارائه شده است.
او در آخر اظهار داشت: باید طرف مقابل را از زبان و بیان خودش بشناسیم و نه از زبان مخالفان و دشمنانش.
در ادامه محمد امین فرشوخ- رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه المقاصد- با اشاره به نیاز شدید ما هم اکنون، به وجود چنین نشست ها و ارتباط هایی، اظهار داشت: نباید برادری و اخوت را از دست دهیم بلکه باید نسبت به تقویت آن تلاش نماییم چونکه بدون وجود آن، روابط میان یکدیگر شکننده خواهد شد.
وی ادامه داد: سخنان پاپ یوحنا پولس خطاب به رهبران دینی اسلامی در سال ۱۹۸۴م را به خاطر آوردم که اظهار داشت: ما مسیحیان و مسلمانان همگی زیر نور خورشید خدای یکتا قرار داریم، خالق ما یکی است و از او رحمتش را می طلبیم و از کرامت انسان ها بعنوان بندگان خدا دفاع می نماییم. پس ما به مدلول کلمه، برادر ایمانی هستیم.
او در آخر اظهار داشت: تلاش نماییم تا بیشتر از گذشته نسبت به یکدیگر آشنا شویم و دیگر این که شادی را میان یکدیگر تقسیم نماییم تا به صلح و آرامش دست یابیم.

گفتگو دعوتی است الهی برای مردم و ضرورتی است برای هم زیستی سالم میان انسان ها
سپس متن سخنان عمر محمد زین- وکیل استیناف دادگستری- قرائت شد. وی ضمن اشاره به تاریخچه رابطه دوستی مسلمانان و مسیحیان از دهه پنجاه قرن میلادی گذشته تاکنون، در بخش دیگر از سخنان وی آمده است: تقسیم کشورهای بزرگ منطقه به کشورهای کوچک تر برمبنای تنوع دینی، از طرف صهیونیسم جهانی صورت گرفته تا کشوری یهودی نشین در فلسطین اشغالی برپاگردد و در نتیجه قدس شریف غصب شود و از دست مسلمانان گرفته شود.
ایشان سپس می گوید: ما می توانیم با وجود تمام تنوع های دینی، قومی و طایفه ای کشوری بزرگ ایجاد نماییم که در کنار یکدیگر به صورت مسالمت آمیز زندگی نماییم.
وی همین طور لازمه اخوت را، رعایت ادب در گفتگو و ادب در مقابل مخالفان می داند و این که در مقابل جهل و خشم دیگران فرهنگ مقاومت را باید رعایت نمود. اضافه بر این که برای بسط اخوت باید مساوات و تمسک به ارزش های اخلاقی را رعایت کرد. بدین سبب تربیت شهروندان برمبنای ارزش های اخلاقی از مهمترین عوامل ایجاد اخوت بشمار می رود.
او در آخر به تغییر شرایط جامعه انسانی در غرب و بالابردن سطح پذیرش مخالفان اعتقادی در بین آنها اشاره نموده و اظهار داشت: رفتار غربی ها بر خلاف آن چیزی است که در رسانه ها تحت عنوان آزادی و دموکراسی مطرح می کنند بوده پس باید جوامع غربی به این مسئله توجه نمایند تا بجای سرکوب آزادی اعتقادی دیگران در تعامل با کشورهای مشرق رفتار خودرا با مطالعه دیدگاهها و نشست و گفتگو با کارشناسان شرق، تغییر دهند.
همین طور کشیش آنطوان ضو- دبیرکل کمیته اسقفی گفتگوی مسیحیت و اسلام- در متن سخنان ارسالی خود ضمن تاکید بر ضرورت گفتگو و نشست میان طرفداران ادیان برای شناخت درست از یکدیگر نوشته است: گفتگو خود یک فرهنگ، ادب، علم، هنر، معنویت، فقه، تربیت، برقراری ارتباط، رسانه، زبان جهانی و تلاشی برای رسیدن به بهترین هاست. و گفتگو در حقیقت دعوتی الهی برای تمام مردم و ضرورتی برای انسان ها بشمار می رود.
وی سپس به بیان مفاهیمی چون: نشست و گفتگو، جهانی سازی و اسلام، لاهوت لحظه و فقه لحظه، تعدد گرایی و احترام به هویت دیگران، گفتگوی سیاسی دینی، روابط مسیحیت با اسلام، کلیسا و رابطه آن با مسلمانان، همزیستی مشترک مسیحیت با مسلمانان، پیام مسیحیان عرب به جهان، حضور در تمدن عربی، هر دو در مقابل خداوند پاسخگو باید باشیم، مسیحیت در قرآن کریم، شریعت مسیحیان در قرآن کریم، پیمان پیامبر اسلام با مسیحیان نجران، پرداخت.
او در آخر ضمن اشاره به آیه ای از قرآن کریم درباره مشترکات میان مسلمانان و اهل کتاب و دعوت اهل کتاب به عدم پرستش غیر از خدا و عدم شرک به او سخنش را تمام کرد.
در اختتام اطلاعیه ای مشترک از طرف شرکت کنندگان قرائت شد که به شرح زیر است:
شرکت کنندگان بر این امر تاکید می کنند که مشرق، الگویی برای تنوع دینی بوده و ادیان آسمانی از این تنوع حمایت و به سمت آن دعوت می کنند. پس تجربه کشورهای عربی و اسلامی بعنوان الگویی مهم در پشتیبانی از تنوع محسوب می شود، و نشر تندروی و خشونت مسئله ای است که خارج از این الگو بوده و ارتباطی با آن ندارد. وظیفه ما هم اکنون تلاش در جهت مقابله با انواع تندروی و خشونت بوده و کارهایی را در پشتیبانی از تنوع دینی و شرکت دادن جوانان و دانشجویان در تمام کارهایی مانند گفتگوها و تقویت فرهنگ تنوع گرایی و پذیرش طرف مقابل می باشد تا در مقابل با مروّجان خشونت و اهانت به دیگران و فرهنگ نفرت، بایستیم.
در حاشیه این جلسه، نمایشگاه کتاب، عکس و نشریات متنوع دینی اجرا شد.



1399/10/19
22:49:37
0.0 / 5
1628
تگهای خبر: آموزش , ادیان , اسلام , اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس