دبیر همایش هنر و معماری اعتاب مقدسه در دوران معاصر:

مشهد تاریخی هزارساله از اصول معماری اسلامی دارد

مشهد تاریخی هزارساله از اصول معماری اسلامی دارد عطر حرم: دبیر همایش هنر و معماری اعتاب مقدسه در دوران معاصر اظهار داشت: حدودا هیچ مكانی مانند مشهد جامعیت مطلق یك تاریخ هزار ساله، وسعت و گسترش وسیعی را مبتنی بر مبانی و اصل معماری اسلامی ندارد.


به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، حسن بلخاری در حاشیه همایش هنر و معماری اعتاب مقدس در دوره معاصر كه در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار نمود: اهتمام ما بر این است كه این همایش را دنبال نماییم و تنها به همین همایش دو روزه اكتفا نخواهیم كرد. بر همین مبنا بنا داریم كه دبیرخانه این همایش را در آینده در آستان قدس رضوی و در كنار مضجع شریف امام رضا(ع) تشكیل دهیم.
وی اظهار داشت: هدف بنیادی این همایش تجمیع اطلاعات هنر و معماری اعتاب مقدسه در 100 سال قبل است؛ در همین راستا با همه اعتاب مقدسه شیعی در شهرهایی چون قم، شهر ری، شیراز و شهرهای زیارتی عراق تماس گرفته و بنا شد كه در گام اول كه دامنه بسیار گسترده ای را به همراه دارد، دانشنامه جامعی را از كل تجربیات فعالیت هایی كه ظرف 100 سال قبل انجام شده، فراهم آوریم.
دبیر همایش هنر و معماری اعتاب مقدسه در دوره معاصر درباب گام دوم این طرح كه از سال های آینده آغاز می شود، اظهار نمود: سپس از تجمیع اطلاعات، بحث تحلیل اطلاعات به میان می آید؛ بدین سبب ما باید بررسی نماییم تا چه مقدار كارها بر طبق مبانی هنر و معماری سنتی مانند مكتب اصفهان و تیموری صورت گرفته، تا چه حد عدول وجود داشته و تا چه حد كاركرد معماری سبب شده كه مبانی و مفاهیم نادیده گرفته شود یا در چه مواردی بر طبق موازین سنتی عمل شده است.
رئیس كار گروه معماری كمیته علم و فناوری آستان قدس رضوی اشاره كرد: بدین سبب در گام دوم علاوه بر تحلیل به لطمه شناسی این امور باز پرداخته می شود. این مرحله مقدمه ای برای ورود به گام سوم كه در واقع شكل گیری مكتب شیعی در هنر، معماری، ساختن یك پارادایم و الگو است، خصوصاً در اعتاب مقدسه استفاده می شود.
وی با بیان این كه در این میان این سوال مطرح می شود كه چرا آستان قدس رضوی بعنوان محور این همایش انتخاب شده، عنوان كرد: به سبب اینكه حدودا هیچ مكانی مانند مشهد جامعیت مطلق یك تاریخ هزار ساله، وسعت و گسترش وسیعی را مبتنی بر مبانی اصل معماری اسلامی ندارد، بنا بر این امكانات موجود در اینجا سبب شد كه آستان قدس رضوی محوریت این مساله قرار گیرد.
دبیر همایش هنر و معماری اعتاب مقدسه در دوره معاصر عنوان كرد: در حوزه معماری اسلامی به تعبیر تمام افرادی كه معماری اسلامی كار كردند، مكتب ایران در حوزه ایرانی اسلامی جامع ترین مكتب است، به گونه ای كه این جامعیت مورد تایید همه جهان اسلام است و سبب شده كه پایه های اصولی عالی بر روی این مكتب شكل گیرد.
وی با اشاره به تفاوت هنر معماری شیعی و اسلامی اظهار نمود: ما اهتمام بر دامن زدن به این مساله نداریم كه میان این دو امر تفاوتی قائل شویم تا مسائل فرقه ای ایجاد نشود اما باید گفت در حوزه معماری و هنر شیعی یكسری اصول قرار دارد كه در معماری اسلامی به نحو عام وجود ندارد.
بلخاری اظهار داشت: در طول تاریخ تمدنی اسلامی شاهد این مساله بوده ایم كه در ابتدا معماری مقدس در حوزه مساجد جامع هر شهر و اعتاب مقدسه و امامزاده های هر شهر بوده است اما بعدها این هنر و معماری در مكان های عمومی و حتی مكان های خصوصی مانند بازارها، حمام ها، مدارس، پل ها، كاروانسراها و... به جریان می افتد و بناهای عمومی هم در اسلوب و تزئینات از معماری مقدس ما تبعیت می كنند و این به سبب نسبت ذاتی میان علم در مدرسه، تجارت در بازار، نظافت در حمام و مفاهیم مقدسه اعتاب مقدسه است.
دبیر همایش هنر و معماری اعتاب مقدسه در دوره معاصر عنوان كرد: بر همین مبنا باید اصرار كرد كه در كشورهای شیعی مانند عراق از معماری بكار رفته در حرم مطهر رضوی الگو برداری كرده اند. همین طور از حوزه هنرهای معماری اسلامی باز در سراسر جهان اسلام از ایران و خصوصاً مساجد ایران بهره برده اند به گونه ای كه می توان از شمال آفریقا تا چین رد پای هنر و معماری ایران را مشاهده كرد كه در ظهور هنرهای مقدس اسلامی باز بسیار برجسته بوده است.



1397/12/10
20:05:47
5.0 / 5
4870
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , امامزاده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس