غلامحسین ابراهیمی دینانی عنوان كرد
سه مفهوم كلیدی عالم در وجود حضرت محمد(ص)
عطر حرم: غلامحسین ابراهیمی دینانی حُسن، عشق و عقل را سه مفهوم كلیدی در عالم خواند و اظهار داشت: این هر سه در كلام خداوند وجود دارد و هر سه را می توان به كمال در حضرت محمد(ص) دید.
به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا بر مبنای خبر رسیده، جشن میلاد پیامبر مهربانی، از سلسله رویدادهای هفته وحدت در جزیره كیش با سخنرانی غلامحسین ابراهیمی دینانی و محمدابراهیم انصاری لاری برگزار گردید.
سه مفهوم كلیدی عالم
در این مراسم غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه و عضو انجمن حكمت و فلسفه ایران، سه مفهوم حُسن، عشق و عقل را مفاهیمی كلیدی در عالم خواند و به تشریح این سه مفهوم پرداخت.
او اظهار داشت: به صورت كلی می توان گفت این سه خصلت مهم هستی در وجود حضرت محمد (ص) متبلور است.
دینانی با طرح این پرسش كه "آیا حسن و زیبایی عشق و محبت می آورد یا آدم عاشق زیبا می بیند؟" افزود: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد؛ پیامبر گرامی اسلام هم، هم در صورت و هم در سیرت زیبا بود و به همین جهت هم محبوب قلب ها شد.
او با مقایسه صفات و معجزات حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و پیامبر گرامی اسلام (ص) توضیح داد: موسی را كلیم الله، عیسی را روح الله و پیامبر اسلام را حبیب الله می خوانند. حضرت موسی با خداوند سخن گفت و عیسی در نوزادی به سخن درمی آید، اما صفت پیامبر اسلام یعنی حبیب الله و معجزه او برتر است.
دینانی اظهار نمود: حبیب بر وزن فعیل است كه این وزن در زبان عربی، هم نقش فاعل و هم مفعول را دارد؛ در واقع صفت حبیب برای پیامبر اسلام ناظر به هر دو است؛ محمد(ص) هم محب خدا و هم محبوب است.
او با اشاره به بحث انسان بعنوان اشرف مخلوقات اظهار داشت: انسان زیباست، چون تمام صفات حق را منعكس می كند؛ در این میان پیامبر اسلام مظهر تمام اسماء و صفات خداوندی و خاتم انبیا است.
این استاد فلسفه با اشاره به اینكه لازم است قرآن را خواند و در آن تدبیر كرد، اضافه كرد: حسن، عشق و عقل هر سه در كلام خداوند وجود دارد و این هر سه را می توان به كمال در حضرت محمد(ص) دید.
ابراهیمی دینانی با اشاره به اینكه نزاع بین عشق و عقل بی فایده است اظهار داشت: عشق باید توام با عقل و خرد باشد؛ عقل بدون عشق سست و عشق بدن عقل هم نامناسب است.
پیامبر حافظه دائمی و جاودان بشر را مخاطب قرار داد
در ادامه این مراسم، محمدابراهیم انصاری لاری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد كیش، اظهار داشت: در وجود نازنین پیامبر، نه تنها شخصیت خود آن حضرت بلكه شخصیت همه پیامبران الهی قبل از او متبلور است. خداوند به آن حضرت وعده داد كه دین او را پیروز گرداند و چنان شد كه همه آفاق پر از مناره هایی شد كه هر بامداد و ظهر و شام، نام او را فریاد می كنند.
او اضافه كرد: از خصوصیت های پیامبر خاتم این است كه كتاب، معجزه او شد؛ پیامبران اولوالعزم دیگر صاحب كتاب بودند ولی كتابشان اعجاز آنها تلقی نشد. صوت دلنشین و دلربای داوود همه را مدهون خودش كرد، سرد شدن آتش بر ابراهیم، مردمان را شگفت زده كرد. عصای اژدهاگونه موسی مردم را مرعوب خودش كرد و شفای بیماران و زنده كردن مردگان توسط عیسی مردم را مجذوب كرد. پیامبران پیشین ابتدا احساسات و عواطف مردم را مخاطب قرار دادند و بعد تعلیمات خودشان را شروع كردند. پیامبر اسلام اما از همان ابتدا آگاهی و معرفت و اراده آزاد مردم را مخاطب قرار داد و اعلام نمود كه معجزه من كتاب من است؛ هر چه اصرار می كردند پیامبر اسلام معجزاتی از جنس معجزات پیامبران پیشین بیاورد و مردم را تحت تاثیر قرار بدهد و در نتیجه دامنه مومنان گسترش پیدا بكند، پیامبر نمی پذیرفتند؛ از این به بعد فرهنگ نوشتاری بر فرهنگ شفاهی و گفتاری رجحان و برتری پیدا كرد. پیامبر حافظه دائمی و جاودان بشر را مخاطب قرار داد و البته در كنار مخاطب قراردادن آگاهی و اراده آزاد آدمیان، ذوق قریحی و عشق عارفانه به دین هم به كار گرفته شد.
دانه ایمان را به زور نمی توان در دلی كاشت
انصاری لاری افزود: اخلاق ممتاز پیامبر، تواضع و فروتنی پیامبر، بزرگواری و بزرگ منشی پیامبر در تكمیل تعلیماتی كه مبتنی بر آگاهی و آزادی بود، كاری كرد كه پیامبر ابتدا بر دل ها حكومت بكند؛ پیامبر ما به دلربایی قلوب مردم را تسخیر كرد و همه جا بذر آگاهی و آزادی كاشت. اگر صحبت از لا اكراه فی الدین هست، یعنی دانه ایمان را به زور نمی توان در دلی كاشت. ایمان متكی بر آگاهی و آزادی، ایمان مبتنی بر ذوق قریحی و عشق عارفانه به خدا، چنین ایمانی است كه تكرارشدنی نیست. وقتی ایمان مبتنی بر عشق باشد، همچنان كه هر كس به تنهایی عشق خویش را می ورزد و عشق مشاركت پذیر نیست، ایمان مبتنی بر عشق هم قابل تكرار نیست؛ این همان است كه: راه های رسیدن به معبود به تعداد بندگان اوست.
وی تصریح كرد: ایمان مبتنی بر اراده آزاد و آگاهی و معرفت ممتاز است و پیام دین ما هم جز این نیست. رسالت اصلی پیامبر هم چنانچه می دانید ابلاغ یعنی رساندن فصیح و بلیغ دین بوده است كه كاری بزرگ و سترگ است و پس از آن هركس در گرو انتخاب خویش است. عقاب و شدادی اگر صورت می گیرد بعد از این ابلاغ و انتخاب است؛ قبیح است كه اگر كسی را پیش از آنكه حجت را بر او تمام كنند، مجازات كنند.
این مراسم با اجرای رضا فیاضی بازیگر و هنرمند ساكن كیش برگزار گردید.
بر طبق این خبر، در هفته وحدت، جزیره كیش شاهد جشن ها و مجموعه رویدادهای فرهنگی و هنری بود؛ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی سخنران ویژه جشن هایی بود كه در مساجد جزیره برپا شد.
فستیوال غذاهای محلی و صنایع دستی، اجرای گروه های هنری در ساحل و دور همی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با شعرخوانی جعفر ابراهیمی از دیگر برنامه های جشن های هفته وحدت در جزیره كیش بود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب